Categorie: 2025 Pagina 1 van 4

Foto’s Moederheil en Valkenhorst

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Kerst 2025

Beste mensen,

Wat een turbulent jaar was 2025. Zoveel zorgelijke ontwikkelingen in de wereld. De verschrikkingen in Gaza, Sudan en andere hotspots. Onverzadigbare hebzucht naar geld en macht, racisme en ego’s die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en de gewone mens in de straat die er het slachtoffer van is. De een omdat ie tegen zijn wil een wapen in zijn handen gedrukt krijgt en de ander omdat ie geen kant uit kan en gebruikt wordt als pion. Het is opnieuw een ongelijke strijd. Zoveel onnodige slachtoffers. Zoveel leed.

Er wij staan er nog steeds tussenin, met ons verlangen om gehoord te worden en gerechtigheid te krijgen voor wat ons lang geleden is aangedaan. Daar staan we dan, met ons vlaggetje te zwaaien naar de overheid en de kerk en feitelijk zien geen van beiden ons staan. Want het is een heel stuk makkelijker om simpelweg de andere kant uit te kijken en gewoon te doen of het niet bestaat. De overheid die de indruk geeft te willen luisteren naar onze roep om erkenning, maar niet bereid is om oprechte erkenning te geven en de slachtoffers schadeloos te stellen of op zijn minst te compenseren. Want van oprechte erkenning is pas sprake als je bereid bent om de gevolgen te dragen van je acties.
Ik heb eerder het voorbeeld genoemd van een overheid die bereid is om toe te geven dat zij door rood is gereden, maar pertinent niet bereid is om de boete van haar overtreding te betalen. En tegelijkertijd is het de overheid die dergelijk gedrag wèl van haar burgers verwacht. Rij je letterlijk door rood, dan betaal je ook daadwerkelijk de bekeuring.

Maar in ons kikkerlandje werkt dat toch even anders. Voor de overheid gelden toch andere regels en met name dat de overheid zich het recht toe-eigent om zelf te kunnen bepalen welke spelregels voor de overheid gelden. Dat Kamerleden de overheid oproepen om de slachtoffers van gedwongen afstand tegemoet te komen wil nog niet zeggen dat de overheid voornemens is om dat ook daadwerkelijk te gaan doen.
Waarom niet? Omdat dat geld kost en daar houdt de overheid van ons kruidenierslandje helemaal niet van. Men meet liever met twee maten: een voor het volk en een ander voor de overheid zelf, wanneer het zo uitkomt. Eigen regels, toegepast al naar gelang de autoritaire behoefte.

Waar ik moeite mee heb is de hypocrisie. Als men toch niet van plan is om de portemonnee te trekken, waarom zeggen ze dan niet gewoon:

"Triest verhaal allemaal, wat sneu voor jullie allen en vooral wat jammer dat jullie elkaar zo lang geleden zijn kwijtgeraakt, mede dankzij ons en de heren en dames geestelijken. We vinden het heel erg, echt hoor. Maar ja, het is ook al zolang geleden he. Jullie zijn toch zo goed terechtgekomen, sommigen wat minder, maar over 30-40 jaar heeft toch niemand het er meer over. Dus waar maken jullie je nou toch eigenlijk zo druk om? Een aai over je bol en een dikke knuffel en alles is weer oké, toch?"

Ik verwacht dat dit zo ongeveer het antwoord is dat wij gaan krijgen van de overheid, alle respectabele initiatieven van belangengroepen ten spijt. De kerk doet alsof haar neus bloedt en ook dat zie ik niet snel veranderen. Schaamteloos is het. Zo zit helaas de wereld in elkaar. Het eigenbelang prevaleert. Desnoods door de andere kant uit te kijken en over de ruggen van de betrokkenen.

Beste mensen, ik hoop dat ik met Moederheil.nl mijn kleine steentje weer heb bijgedragen voor dit jaar en wens jullie alvast hele fijne feestdagen en een gezond en vredig 2026 toe. Donaties zijn nog steeds erg welkom en maken het gemakkelijker om de kosten voor de website en initiatieven te dragen. Dus schroom vooral niet en doneer. Heb ❤️ voor Moederheil.nl.

Lucas Verberne

Image by BiZkettE1 on Freepik

Op zoek naar mezelf

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Aansprakelijkheid

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Verwachtingen m.b.t. excuses

Overheid

De overheid is momenteel druk bezig om zich een beeld te vormen van onze verwachtingen m.b.t. excuses. Ik vind het op zich al bizar dat wij de overheid moeten gaan vertellen wat voor ons acceptabele excuses zijn. Blijkbaar mankeert het de overheid aan zelfreflectie en inzicht in het leed dat zij mede heeft aangericht. Want laten we wel zijn, de overheid stond hier niet alleen in. Ook de kerk had hier een significante rol in. En met de overheid bedoel ik tevens alle maatschappelijke instituties die ons leed hebben aangedaan, zoals de Kinderbescherming en de FIOM en alle daaraan gelieerde organisaties.

Tijdens de door de overheid georganiseerde zogenaamde “Erkenningstafels” heeft de overheid al een inventarisatie gemaakt van onze wensen/eisen.

Welke verwachtingen heb je? Waaruit bestaan excuses? Wat verwachten we van de overheid en de kerk?

Voor mij bestaan excuses uit:

  • Erkennen en benoemen dat adoptie geen redding is
  • Introspectie: Erkennen dat het eigen handelen onherstelbare schade heeft aangericht
  • Besef dat de schade nooit meer ongedaan gemaakt kan worden
  • Verantwoording nemen voor de eigen rol
  • Ruimhartige individuele schadevergoeding voor het aangerichte leed
  • Kosteloze naamswijziging, juridische en psychische hulp indien gewenst
  • Ongecensureerd vrijgeven van de dossiers via DigiD
  • Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand

Zonder realisatie van al deze punten zijn excuses voor mij niets anders dan holle woorden.

Als je niet bereid bent om de bekeuring te betalen, nadat je door rood bent gereden, dan zijn je excuses niets zeggend.

Toelichting

Erkennen en benoemen dat adoptie geen redding is
Het narratief dat adoptie een redding is klopt niet met de werkelijkheid. Teveel mensen zijn getraumatiseerd als gevolg van hun afstand. De moeders zijn getraumatiseerd doordat hen hun kind is afgenomen.

Introspectie: Erkennen dat het eigen handelen onherstelbare schade heeft aangericht
Het gaat hier om de bewustwording bij de overheid van het feit dat het eigen handelen levenslange trauma’s heeft veroorzaakt.

Besef dat de schade nooit meer ongedaan gemaakt kan worden
De slachtoffers krijgen hun afgenomen jeugd bij de eigen familie nooit meer terug. De band met de biologische familie is onherstelbaar en permanent beschadigd.

Verantwoording nemen voor de eigen rol
Het is belangrijk dat men verantwoording neemt voor de eigen fouten, ook al werd het destijds niet als fout gezien. Het voorbeeld van door rood licht rijden spreekt voor zich. De overheid moet toegeven dat ze fout zat.

Aanvaarding van consequenties en aansprakelijkheid
Als je een fout hebt gemaakt en je hebt oprecht spijt, dan ben je bereid om daar de gevolgen van te dragen. Accepteren van de consequenties en aansprakelijkheid. De bereidheid om de bekeuring te betalen getuigt van oprechte spijt.

Ruimhartige individuele schadevergoeding voor het aangerichte leed
Betaling van de bekeuring. Ik denk hierbij aan een constructie zoals de Schaderegeling Geweld in de Jeugdzorg. Hierbij moet de bereidheid getoond worden om over de hoogte van de vergoeding te praten in het besef dat deze mensen door de overheid onherstelbaar leed is aangedaan en zij hierdoor ernstig zijn getraumatiseerd.

Kosteloze naamswijziging, juridische en psychische hulp indien gewenst
Dit spreekt voor zich lijkt mij.

Ongecensureerd vrijgeven van de dossiers via DigiD
Via DigiD kan men in alle privacy en rust thuis de inhoud van de dossiers raadplegen en zijn de zeer vernederende praktijken bij het Nationaal Archief, zoals het onder toezicht moeten raadplegen van de eigen dossiers, overbodig.

Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand
Er moet een Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand komen, ergens in Nederland, zodat de slachtoffers een plek hebben waar zij hun verlies en leed kunnen verwerken.

Kerk

De kerk laat al jaren niets van zich horen en voelt zich blijkbaar geheel niet verantwoordelijk voor het leed dat zij heeft aangericht. Terwijl het vooral ook de kerk is die zichzelf een spiegel zou moeten voorhouden. 😡

When you’re crazy, you don’t know what’s really true

Persoonlijke ervaringen

Al of niet anoniem verteld door betrokkenen

Somewhere in the back of my mind, I remember my mother talking about a ‘brother’. But I was very young, and the memory is faint. And trying to find out history is a bit harder when you are crazy. And I was a bit crazy for a long time. But I started asking questions, and strange things happened. People got angry at me. People lied to me. And people told me I was wrong.

Still I couldn’t shake the belief. And I had collected a lot of information. But the pieces were like a jigsaw puzzle that didn’t fit. Funny, I wrote to an Aunty, and she wrote a letter back, and in it, she said 3 times “There was no baby.” The first was the words, the second it was underlined, and the third it was underlined, and followed by 3 exclamation marks. This made me more curious than before.

I knew that soon after the war, my mother had been sent away, some said for 12 months. I knew that her home life had been very difficult since the death of her mother 12 years earlier. I knew that she had been in some sort of trouble, I remember my father saying some people helped her with this. Bits and pieces of information everywhere. Then I realised that the photo I had seen so many times since I was a child held a lot of meaning.

There was my mother, on “Bevrijdingsdag”, with a soldier and two friends. Who was the soldier? Why was he there on May 5th? How did he know my mother, and why did they look to be so close? And there were other pieces of information, which I won’t mention here.

So I did DNA tests, but with no result. But that doesn’t mean a lot, because there are many people who haven’t done DNA tests.
The only thing for sure was that somebody with enough DNA to match my mother’s family simply didn’t show up in my matches. But I still kept looking, and asking questions. After a lot of research I found out that the soldier was Polish. A member of the
First Armoured Division. They came through with the Canadians after the Welsh had liberated Den Bosch.

More research, and I realised that not everybody who had to give up a baby went through a formal adoption process. Not every woman who was pregnant went to an institution. But I also realised that, institution or not, the woman was made to feel worthless, ashamed, and probably even a sinner. I am sure that some families went to a lot of trouble to hide the secret and shame of an unwanted child. And there were people who moved sums of money to take care of a situation like this. But with my mother they didn’t manage to hide it very well. People all over town knew about it.

So here I am, still a bit crazy, but still very certain. And I am getting better at research and investigating. And there are people out there who are willing to help. So the search goes on.

Henk Spierings
Australia
October 2025

Ergens in mijn achterhoofd herinner ik me dat mijn moeder het over een ‘broer’ had. Maar ik was heel jong, en de herinnering is vaag. En het is een stuk moeilijker om de geschiedenis te ontdekken als je gek bent. En ik was lange tijd een beetje gek. Maar ik begon vragen te stellen, en er gebeurden vreemde dingen. Mensen werden boos op me. Mensen logen tegen me. En mensen zeiden dat ik het mis had.

Toch kon ik die overtuiging niet loslaten. En ik had een hoop informatie verzameld. Maar de stukjes waren als een legpuzzel die niet paste. Grappig, ik schreef aan een tante, en zij schreef een brief terug, en daarin zei ze drie keer: “Er was geen baby.” De eerste keer waren het de woorden, de tweede keer was het onderstreept, en de derde keer was het onderstreept, gevolgd door drie uitroeptekens. Dit maakte me nieuwsgieriger dan ooit tevoren.

Ik wist dat mijn moeder kort na de oorlog was weggestuurd, sommigen zeiden voor twaalf maanden. Ik wist dat haar thuissituatie erg moeilijk was geweest sinds de dood van haar moeder twaalf jaar eerder. Ik wist dat ze in de problemen zat. Ik herinner me dat mijn vader zei dat sommige mensen haar hiermee hadden geholpen. Overal was informatie te vinden. Toen besefte ik dat de foto die ik zo vaak had gezien sinds ik een kind was, veel betekenis had.

Daar was mijn moeder, op Bevrijdingsdag, met een soldaat en twee vriendinnen. Wie was die soldaat? Waarom was hij daar op 5 mei? Hoe kende hij mijn moeder en waarom leken ze zo close? En er waren nog meer stukjes informatie, die ik hier niet zal noemen.

Dus ik deed DNA-tests, maar zonder resultaat. Maar dat zegt niet veel, want er zijn veel mensen die geen DNA-tests hebben gedaan.
Het enige wat zeker was, was dat iemand met voldoende DNA om bij de familie van mijn moeder te passen, simpelweg niet in mijn matches voorkwam. Maar ik bleef zoeken en vragen stellen. Na veel onderzoek ontdekte ik dat de soldaat Pools was. Een lid van de
Eerste Pantserdivisie. Ze kwamen met de Canadezen mee nadat de Welsh Den Bosch hadden bevrijd.

Na verder onderzoek realiseerde ik me dat niet iedereen die een baby moest afstaan ​​een formele adoptieprocedure doorliep. Niet elke zwangere vrouw ging naar een instelling. Maar ik realiseerde me ook dat, instelling of niet, de vrouw zich waardeloos, beschaamd en waarschijnlijk zelfs een zondaar voelde. Ik weet zeker dat sommige families veel moeite deden om het geheim en de schaamte van een ongewenst kind te verbergen. En er waren mensen die geld overmaakten om zo’n situatie op te lossen. Maar bij mijn moeder lukte het ze niet zo goed om het te verbergen. Mensen in de hele stad wisten ervan.

Dus hier ben ik dan, nog steeds een beetje gek, maar nog steeds heel zeker van mijn zaak. En ik word steeds beter in onderzoek doen. En er zijn mensen die bereid zijn te helpen. Dus de zoektocht gaat door.

Henk Spierings
Australië

Stigma

Maar al te vaak hoor ik van ervaringsgenoten dat men het als erg prettig ervaart om de eigen ervaringen met elkaar te delen. Dat is ook niet zo vreemd, want hoe fijn is het om het met mensen te delen die werkelijk begrijpen, en voelen, wat onze ervaringen met een mens doen.

Voordat ik in 2018 startte met Moederheil.nl voelde ik me als een roepende in de woestijn. Niemand in mijn directe omgeving begreep waar ik het over had en niemand had iets vergelijkbaars meegemaakt. Aandachttrekkerij en theatraal noemden mijn ouders het. Het gevolg was dat ik me daardoor terugtrok in mijn eigen schulp. Want ik beeldde het mezelf alleen maar in, dacht ik.

Hoe anders bleek de werkelijkheid toen ik besloot om live te gaan met Moederheil.nl en er plotseling ik weet niet hoeveel mensen zich meldden met vergelijkbare ervaringen. Ik wist niet wat me overkwam; het voelde als een warme deken dat ik mensen sprak die écht begrepen waar ik het over had. Voor mij persoonlijk was dit het mooiste moment in mijn leven, om eindelijk gehóórd en begrepen te worden. En vooral het gevoel dat ik er niet alleen voor stond.

Sindsdien is Moederheil.nl alleen maar gegroeid en heb ik mijn ervaringen en opinie met de wereld gedeeld. Mijn echt persoonlijke ervaringen heb ik op deze website alleen voor geregistreerden achter de login en binnen de besloten Facebookgroepen Moederheil/Valkenhorst en Adoptie toegankelijk gemaakt. Waarom? Omdat er hoe dan ook toch een zekere schaamte voor het bastaard zijn bestaat. Onwettig kind zijn heeft, voor mij althans, tot op de dag van vandaag een stigma. Een stigma op mijn ziel. Aan de buitenkant onzichtbaar, maar binnenin is er teveel beschadigd om het gewoon naast me neer te kunnen leggen. Want dàt is wat afgestaan zijn met een mens doet. Niet dat het de schuld was van mijn moeder of van mij, maar de kerk en de maatschappij hadden besloten, dat deze geschiedenis het daglicht niet kon verdragen en dus moest worden weggemoffeld en verzwegen. En als het al aan het licht kwam, dan moest het worden gebagatelliseerd om de schade, en vooral schande, te beperken.

Uitnodiging: Deel jouw verhaal

Toen ik voor het eerst mijn ervaringen publiek maakte, kneep ik hem wel. Wat zou men ervan vinden, misschien zou het heel veel negatieve reacties uitlokken. Was het dit allemaal wel waard? Hoe verrassend waren de reacties: begripvol, empathisch, hartverwarmend en liefdevol. Talloze positieve reacties van mensen die zich eindelijk gehoord voelden en blij waren dat ze hier niet alleen in staan. Ik was met stomheid geslagen en had er spijt van dat ik er zo lang mee heb gewacht. Het voelde als een warme deken.

Ik wil alle betrokkenen dan ook van harte uitnodigen om je eigen verhaal op Moederheil.nl met anderen te delen. Al of niet over Moederheil, besloten, anoniem of publiekelijk, wat je zelf het prettigst vindt. Meer hierover op de volgende pagina.

Je kunt je ervaring ook delen als reactie onderaan een pagina die je aanspreekt. Maak daar vooral gebruik van en ervaar hoe fijn de reacties van andere leden zijn.
Tot slot wil ik iedereen vragen om een foto van jezelf aan je gebruikersprofiel toe te voegen. Dat maakt het meer persoonlijk en toegankelijk.

Lucas

Nieuwsbrief Binnenlandse Afstand en Adoptie

Nieuwsbrief van de Rijksoverheid over het proces voor erkenning en herstel voor moeders, vaders, kinderen en andere betrokkenen bij afstand en adoptie in de periode 1956–1984. Betrokkenen en geïnteresseerden kunnen via de nieuwsbrief op de hoogte blijven van de vervolgstappen na het rapport ‘Schade door schande’ en de gesprekken met betrokkenen.

Bekijk het overzicht van verzonden nieuwsbrieven.

Editie 1, 14 oktober 2025

Inhoudsopgave 

Inleiding anchor
Wat gebeurt er nu? anchor
Hoe gaat het verder? anchor
Veelgestelde vragen anchor
Tot slot anchor

Inleiding

In juni is het rapport “Schade door schande” verschenen. Dit rapport laat zien hoe moeders en vaders in de periode 1956–1984 gedwongen werden afstand te doen van hun kind. Voor velen van u betekent dit een levenslange wond. De overheid erkent nu dat er onnodig groot leed is veroorzaakt. De schrijnende gebeurtenissen die in het rapport zijn beschreven hadden nooit mogen plaatsvinden
Wij vinden het belangrijk dat dit leed wordt gezien, erkend wordt en dat er maatregelen komen die kunnen bijdragen aan herstel. Daarover gaan we in gesprek met betrokkenen.

Wat gebeurt er nu?

Er zijn/worden gesprekken gevoerd met afstandsmoeders, afgestanen en belangenorganisaties. Wij vinden het belangrijk ons niet te beperken tot de inhoud van het rapport, omdat uit de gesprekken met getroffenen is gebleken dat de aanbevelingen niet (geheel) aansluiten bij de gewenste herstelmaatregelen. Ook dat vereist een zorgvuldig proces, waarbij de input die is opgehaald in de recente gesprekken en tijdens de eerdere ‘erkenningstafels’ die in 2022 door AEF zijn georganiseerd een waardevolle basis vormen. Heeft u interesse om deel te nemen aan de gesprekken dan kunt u zich aanmelden via: secretariaat.familie@minjenv.nl. We hebben nog geen contact met afstandsvaders maar gaan ook graag met hen in gesprek.

De ministeries J&V en VWS kijken kritisch naar hun eigen rol. Eind september is hiervoor een verdiepende interdepartementale bijeenkomst georganiseerd. Betrokken organisaties (zoals de Raad voor de Rechtspraak, de Raad voor de Kinderbescherming, het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken, Fiom, Jeugdzorg Nederland, het Nederlands Instituut voor Psychologen, de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, Sociaal Werk Nederland en de Landelijke Huisartsen Vereniging) zijn verzocht om te reflecteren op hun eigen rol in het verleden. In oktober vinden hierover bijeenkomsten plaats. Daarnaast wordt gewerkt aan een eenvoudiger proces voor herstel van identiteitsgegevens. Dit is onderdeel van een wetswijzigingstraject. Het wetsvoorstel gaat naar verwachting begin 2026 in consultatie. Daarover zullen wij u informeren.

Fiom is gestart met een onderzoek naar nog onbekende archieven. Dit kan belangrijke nieuwe inzichten opleveren voor wie zoekt naar informatie over afstamming en ontstaansgeschiedenis.

Hoe gaat het verder?

Het kabinet neemt de aanbevelingen uit het rapport serieus, en wil zorgvuldig werken. Dat vinden wij cruciaal en dat doet recht aan de diversiteit aan behoeften onder de getroffenen.
In het voorjaar van 2026 zal in een brief naar de kamer worden gecommuniceerd welke maatregelen er komen die bij kunnen dragen aan erkenning en herstel. Daarin komt ook een inhoudelijke reactie op de aanbevelingen in het rapport.

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang duurt het voordat er meer duidelijkheid komt over maatregelen?
    • De eerste concrete maatregelen worden in het voorjaar van 2026 bekendgemaakt.
  • Kan ik zelf nog iets bijdragen?
    • Ja, betrokkenen worden actief meegenomen in gesprekken en bij de uitwerking van maatregelen die kunnen bijdragen aan herstel.  Aanmelden kan via  secretariaat.familie@minjenv.nl
  • Komt er erkenning voor mijn verhaal?
    • Eén van de aanbevelingen is het vastleggen en zichtbaar maken van persoonlijke verhalen. Wij bekijken, in afstemming met getroffenen, of en zo ja, hoe dit op een zorgvuldige manier vorm kan krijgen.
  • Wordt er gewerkt aan toegang tot informatie over mijn afkomst?
    • Ja, Fiom doet met steun van de overheid onderzoek naar nog onbekende archieven. Dit kan waardevolle nieuwe gegevens opleveren over afstamming en ontstaansgeschiedenis. Daarnaast wordt er gewerkt aan het waar mogelijk centraliseren van verschillende  dossiers bij het Nationaal Archief zodat deze zoveel mogelijk op een plek kunnen worden ingezien.
  • Komt er meer duidelijkheid rond herstel van identiteitsgegevens?
    • Ja, daar wordt aan gewerkt in het wetgevingstraject. Het wetsvoorstel gaat naar verwachting begin 2026 in consultatie.
  • Worden de organisaties aangesproken die bij het verleden van afstand en adoptie betrokken zijn geweest?
    • Ja, organisaties die destijds een rol speelden zijn opgeroepen tot zelfreflectie. In oktober vinden hierover bijeenkomsten plaats. In een volgende nieuwsbrief komen wij hierop terug.
  • Heeft de wisseling van staatssecretaris invloed op dit proces?
    • Wij gaan door op de ingeslagen weg. Daarover stemmen we af met de huidige staatssecretaris J&V. Vooralsnog voorzien we geen vertragingen.

Tot slot

Wij vinden het belangrijk om goed te communiceren over dit proces. Daarom introduceren wij deze nieuwsbrief. Die gaan wij met regelmaat verspreiden. De eerstvolgende nieuwsbrief willen wij de tweede helft van november uitbrengen. De nieuwsbrief zal worden geplaatst op rijksoverheid.nl. Wilt u de nieuwsbrief automatisch ontvangen dan kunt u zich abonneren via deze link.

U ontvangt deze e-mail omdat u zich heeft geabonneerd op berichten van Rijksoverheid op het e-mailadres user@example.com.

Reactie Fiom op het rapport ‘Schade door Schande’

Op 19 juni 2025 verscheen het rapport Schade door Schande van de Commissie Onderzoek Binnenlandse Afstand en Adoptie. Het rapport bevat aangrijpende verhalen van afstandsmoeders, kinderen en andere betrokkenen, en laat zien dat er in het verleden veel is misgegaan.

In deze open brief geven we onze reactie.

Heb je behoefte aan contact of wil je iets delen? Mail ons gerust via reactie@fiom.nl. We zijn er graag voor je.

Foto’s Moederheil Fiom

Een maand of wat geleden ontving ik een bericht van iemand die als vrijwilligster heeft gewerkt bij de Fiom. Zij gaf aan dat zij in 2016 werd ingezet om foto’s van kinderen, uit waarschijnlijk de jaren ’70, te digitaliseren. Dit was nieuw voor mij en ik heb Fiom gevraagd om informatie hierover. Ik ontving de volgende reactie van Fiom:

Als organisatie, zoals u weet, gaan wij graag zorgvuldig om met historisch materiaal zoals foto’s, documenten en andere persoonlijke gegevens.

Wanneer beeldmateriaal wordt aangetroffen dat niet direct en aantoonbaar thuishoort in een individueel dossier, kiezen wij er bewust voor om dit niet op te nemen in cliëntdossiers, maar – waar mogelijk – over te dragen aan regionale archieven of te bewaren binnen daarvoor geschikte kaders.

Deze werkwijze is onderdeel van ons bredere beleid om:

  • zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens;
  • duurzaam om te gaan met historisch waardevol materiaal;
  • en tegelijkertijd informatie toegankelijk te houden voor mensen met een afstammingsvraag.

In algemene zin kan uw organisatie in deze situatie verwijzen naar Fiom wanneer personen vermoeden dat zij op foto’s voorkomen. Indien van toepassing kunnen zij via de formele route van dossierinzage nagaan of er relevant materiaal beschikbaar is. Van het eerdergenoemde beeldmateriaal zijn slechts een beperkt aantal foto’s (negen stuks) identificeerbaar op individueel niveau.

Overige beelden zullen worden overgebracht naar een passende instelling in lijn met de uitkomsten van het onderzoek Vindplaatsen door Fiom. In overeenstemming met de privacywetgeving en ons beleid mogen wij geen persoonsgegevens of inhoudelijke informatie over dit materiaal verstrekken buiten de daarvoor bestemde procedures.

Pagina 1 van 4

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén

Translate >>