Categorie: 2026

Podcast Huize De Bocht

De Depot Show seizoen 3 – Aflevering 5 Huize de Bocht

Collega’s Astrid de Beer en Sterre Schlink sluiten dit derde seizoen van de Depot Show af met een bijzonder onderwerp. Huize de Bocht werd in 1945 opgericht als doorgangshuis voor ongehuwde zwangere vrouwen en meisjes. Veel van de vrouwen zijn zwanger geraakt van een bezetter of bevrijder en hebben te maken met een heftig stigma. In Huize de Bocht worden ze verzorgd en krijgen ze de kans om hun leven als moeder weer op de rails te krijgen. Natuurlijk wel volgens de Rooms-Katholieke maatstaven van die tijd. 

Door de jaren heen blijft De Bocht kampen met financiële problemen en krijgt het te maken met nieuwe denkbeelden over ongehuwde zwangere vrouwen en meisjes. Waar vroeger alles werd gedaan om moeder en kind samen te houden, wordt later aangestuurd op het afstaan van de kinderen. Een ongehuwde zwangere vrouw zou psychisch niet in orde zijn en niet goed voor het kind kunnen zorgen…

Astrid neemt je mee in de geschiedenis van Huize de Bocht en geeft een aantal onderzoektips: Wat is er te vinden in de archieven en welke instanties kun je aanschrijven voor meer informatie.

Benieuwd naar de (archief)stukken en websites die we deze aflevering bespreken? Bekijk ze hieronder:

Twee gebeurtenissen

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Rouw

Mij wordt wel eens gevraagd hoe het is om geadopteerd te zijn. Ik vind dat eigenlijk een rare vraag. Een vraag als deze geeft mij dan ook een ongemakkelijk gevoel. Waarom? Het voelt stigmatiserend. Het onderstreept de onnatuurlijke band met de mensen die je hebben geadopteerd. Het benadrukt dat je er niet bij mag horen, althans zo voelt het voor mij.

Maar deze vraag is wel te beantwoorden. Het eerste waar ik dan aan denk is dat het geadopteerd zijn voor mij voelt dat mij iets essentieels is afgenomen. Iets dat cruciaal is voor een pasgeboren baby. Voor mij voelt dit dan ook als een groot verlies. Een verlies dat ik als kind en puber heel goed voelde, maar nooit onder woorden kon brengen. En als ik dit al onder woorden probeerde te brengen dan keken mensen mij verwonderd aan of verdwenen simpelweg uit mijn leven. Pas decennia later kon ik het onder woorden brengen en gek genoeg met slechts één woord: rouw.
Rouw beschrijft eigenlijk alles wat ik ervaar in deze geschiedenis. Het vervelende is alleen dat rouw normaalgesproken uit je leven verdwijnt, doordat je het verlies een plekje hebt kunnen geven, maar voor mij werkt dat, met mijn geschiedenis, niet zo. Naarmate ik ouder word, wordt het er helaas niet minder op. Integendeel. Deze rouw blijft hangen en is van permanente aard.

Het gevoel dat je iets essentieels is afgenomen:

  • Je biologische familie
  • De band met je moeder, en vader tijdens de eerste momenten van je leven
  • Je identiteit, je naam en dat je een nieuwe identiteit hebt opgeplakt gekregen
  • Dat je je ontworteld voelt, als een boom die is geënt op een andere stam

Die onherstelbare breuk en vooral de wetenschap dat het nooit meer te herstellen is, en het ontbreken van verantwoordelijkheidsbesef bij de verantwoordelijke partijen, maakt het ingewikkeld.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de eerste paar maanden voor een baby van levensbelang zijn. Het directe en fysieke contact tussen moeder en baby zijn levensbepalend voor de ontwikkeling van het kindje. De moeder’s geur, stem, intonatie, haar fysieke contact zorgen voor een diepe band. Op het moment dat een baby gescheiden wordt bij de geboorte dan gaan er allerlei fysiologische en psychische alarmbellen bij de baby af.

Baby’s ervaren intense biologische stress wanneer ze van hun moeder worden gescheiden. Dit benadrukt een cruciaal neurobiologisch proces waarbij de moeder fungeert als primair ankerpunt voor veiligheid. Dit triggert enorme cortisolpieken en alarmsignalen (hartkloppingen, kortademigheid) als gevolg van evolutionaire aanleg voor overleving. Responsieve zorg is essentieel voor het reguleren van dit systeem en het opbouwen van veerkracht.

De biologie van scheiding

Overlevingsinstinct: Biologisch gezien draait de wereld van een baby om de verzorger (vaak de moeder) als enige bron van veiligheid, warmte en voeding; scheiding triggert een existentiële bedreiging.

Cortisolpiek: De hypothalamus-hypofyse-bijnier-as (HPA-as) wordt geactiveerd, waardoor het lichaam overspoeld wordt met cortisol (het stresshormoon). Dit veroorzaakt snelle stijgingen die dramatisch kunnen zijn, hoewel de specifieke percentages per onderzoek verschillen.

Fysiologisch alarm: Deze piek leidt tot de ‘vecht-of-vlucht’-reactie: een snelle hartslag (tachycardie) en een snelle, oppervlakkige ademhaling (tachypneu) terwijl het zenuwstelsel om hulp schreeuwt.

Waarom het belangrijk is

Hersenontwikkeling: Als deze ernstige stress (toxische stress) niet wordt verzacht door de geruststellende terugkeer van de verzorger, kan dit een negatieve invloed hebben op hersengebieden die betrokken zijn bij geheugen, emotionele regulatie en de immuunfunctie.

Hechting en veerkracht: Elke geruststellende herverbinding na stress herstelt de circuits, waardoor de baby leert dat angst tijdelijk is en de wereld veilig is. Dit bevordert een veilige hechting en een levenslange emotionele gezondheid.

De rol van responsieve zorg

De aanwezigheid van een responsieve verzorger helpt de stressniveaus van de baby terug te brengen naar een normaal niveau. Dit leert de baby dat angst tijdelijk is en de wereld veilig is, waardoor een veilige hechting en een levenslange emotionele gezondheid worden bevorderd.

Consistente, gevoelige zorg is cruciaal om stress te verminderen en een gezonde hersenontwikkeling te ondersteunen, waardoor problemen op de lange termijn als gevolg van vroege blootstelling aan stress worden voorkomen.

Afbeelding en bron: The FarmacyReal

Groot deel Kamer wil formele excuses van overheid aan afstandsmoeders en -kinderen

  • Mylena Maitimu, redacteur Nieuwsuur
  • Mitra Nazar, verslaggever Nieuwsuur

In de Tweede Kamer lijkt zich een meerderheid af te tekenen voor excuses aan zogenaamde afstandsmoeders, die in de vorige eeuw hun pasgeboren baby’s onvrijwillig afstonden. De Nederlandse overheid moet die excuses maken, aan de moeders en aan de kinderen. Dat vinden meerdere fracties in de Kamer, blijkt uit een rondgang van Nieuwsuur.

Lees het gehele bericht verder op NOS.nl of luister terug op Radio 1 vanaf 0:35:16.

Opinie

Ik moet zeggen dat ik sceptisch ben over dit nieuws of hooguit gematigd positief. Van de stichting Verleden in Zicht (VIZ) begrijp ik dat de gesprekken veelbelovend zijn, maar dat we er zeker nog niet zijn.

© 2026 VIZ/DNA

VIZ heeft samen met de stichting De Nederlandse Afstandsmoeders (DNA) een pakket van negen eisen neergelegd bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Alle eisen zijn door de Tweede Kamer in een motie ondersteund. Het Ministerie zelf is niet enthousiast en de gesprekken lopen bepaald niet soepel. Mijn bewondering voor mijn collega’s belangenbehartigers voor hun volhardendheid.

Excuses, schadevergoeding

Wat de inhoud zal zijn van de excuses valt nog te bezien. In hoeverre dit ook betekent dat er sprake zal zijn van een schadevergoeding; ik hoop van wel, maar verwacht het niet. Want het is wel duidelijk dat het Ministerie van J&V zich, met zijn Nederlandse koopmansmentaliteit, hier met hand en tand tegen verzet en strak de hand op de knip houdt.
Voor mij maakt een schadevergoeding een onlosmakelijk deel uit van excuses. Het een kan niet zonder het ander. Zonder schadevergoeding zijn excuses niet meer dan een holle schil van mooie woorden.

Ronduit teleurstellend, en dan druk ik me nog diplomatiek uit, zijn de laatste twee punten, waarbij het Ministerie de hakken in het zand zet. Mij zegt dit veel over hoe het Ministerie erin staat. Het is te hopen dat de Tweede Kamer de toekenning van excuses met schadevergoeding door drukt.

Dankbaar zijn

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Stellingen / Polls

Het is jammer dat veel betrokkenen zich niet of nauwelijks openlijk uitspreken over wat hen destijds is aangedaan. Begrijpelijk is het wel. Ook familieleden die hier iets van vinden uiten zich er zelden over. Terwijl de betrokkenen dagelijks in meer of mindere mate worstelen met hun trauma gebeurt er maatschappelijk gezien maar weinig mee.

Om mensen aan het denken te zetten en de bewustwording te prikkelen en ze te laten beseffen dat wat ze destijds hebben meegemaakt gewoon niet is goed te praten, heb ik een aantal stellingen gemaakt waar ik graag (veel) reacties op hoop te krijgen. De stellingen zijn elk op verschillende momenten gestart, dus je kunt de aantallen niet met elkaar vergelijken.

De hieronder getoonde stellingen geven slechts mijn persoonlijke mening weer. Graag nodig ik je uit om erop te reageren.
Als je je reactie wilt toelichten geef dan een reactie onderaan de pagina.

Lucas

249
1. Inzage dossiers

Afstands-, pleeg- en adoptiedossiers moeten voor betrokkenen volledig en ongecensureerd digitaal toegankelijk worden gemaakt via DigID

 

 

 

04-02-2024

21
2. Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand

Als onderdeel van erkenning voor het aangedane leed dient de de overheid de realisatie van een Nationaal Monument voor de slachtoffers van Gedwongen Afstand te faciliteren, op een passende locatie in Nederland in overleg met betrokken belangengroepen.

28-12-2025

13
3. Formele adoptie pas vanaf 18 jaar

Formele adoptie en wijziging van de biologische naam moeten pas mogelijk zijn vanaf 18 jaar en uitsluitend op verzoek van het kind zelf.
M.a.w. pleegouderschap tot 18 jaar. Daarna is de beslissing aan het kind zelf.

16-01-2026

162
Aangemaakt op
4. Compensatie vs. schadevergoeding of niet?

Klik alleen op de opties die voor jou van belang zijn.

Deze poll is verlopen!

De Grens: 18+

Met de kennis van nu ben ik van mening dat er een drastische wijziging moet komen van het beleid met betrekking tot afstand en adoptie. Uit alles blijkt dat het huidige afstands- en adoptiesysteem niet goed werkt.

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat afstand en adoptie levensbepalende ingrepen zijn voor kinderen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze groep kinderen uitermate kwetsbaar is en wordt opgezadeld met ingrijpende psychische en praktische problemen als gevolg van keuzes die volwassenen voor hen hebben gemaakt. De GGZ zit vol met patiënten met een dergelijke achtergrond. En dan heb ik het nog niet eens over het aantal afstand- en adoptie gerelateerde suïcides.

Talloze studies tonen aan dat het direct en fysiek contact met zowel moeder als vader in de eerste maanden cruciaal zijn voor de geestelijke gezondheid van het kind. Het ontbreken daarvan is letterlijk een ramp voor de baby. Het ontbreken daarvan ondermijnt de ontwikkeling en het sociale fundament van een kind volledig, met alle gevolgen van dien op latere leeftijd.

Er zijn natuurlijk voldoende redenen waarom een kind niet bij de eigen ouders kan opgroeien. Maar adoptie en pleegouderschap zijn zeker geen garantie voor succes. Helaas maar al te vaak gaat het niet goed. Voorbeelden zijn er te over.

18+

13
3. Formele adoptie pas vanaf 18 jaar

Formele adoptie en wijziging van de biologische naam moeten pas mogelijk zijn vanaf 18 jaar en uitsluitend op verzoek van het kind zelf.
M.a.w. pleegouderschap tot 18 jaar. Daarna is de beslissing aan het kind zelf.

In mijn optiek zou het veel beter zijn voor het kind als adoptie en naamsverandering pas mogelijk zijn vanaf 18 jaar en uitsluitend op verzoek van het kind zelf.
Natuurlijk snap ik dat er redenen kunnen zijn waardoor het kind niet geassocieerd wil worden met de eigen historie en/of familie, bijvoorbeeld in het geval van misbruik. Ook zullen er voldoende redenen zijn dat een kind het als een gemis ervaart dat het een andere naam heeft dan de mensen die voor hem/haar zorgen, maar generiek gesproken lijkt mij dit een veel beter alternatief, omdat hiermee de eigen identiteit behouden blijft totdat het kind in staat is om zelf deze keuze te maken.

Ik heb hiervoor een stelling/poll gemaakt en ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik zie graag hieronder jullie commentaar.

Pagina 2 van 2

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén

Translate >>