Categorie: Berichten Pagina 3 van 27

Berichten, Actualiteiten, Opinies, Columns, Persoonlijke Ervaringen

Tijdlijn

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Foto’s Moederheil en Valkenhorst

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Kerst 2025

Beste mensen,

Wat een turbulent jaar was 2025. Zoveel zorgelijke ontwikkelingen in de wereld. De verschrikkingen in Gaza, Sudan en andere hotspots. Onverzadigbare hebzucht naar geld en macht, racisme en ego’s die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en de gewone mens in de straat die er het slachtoffer van is. De een omdat ie tegen zijn wil een wapen in zijn handen gedrukt krijgt en de ander omdat ie geen kant uit kan en gebruikt wordt als pion. Het is opnieuw een ongelijke strijd. Zoveel onnodige slachtoffers. Zoveel leed.

Er wij staan er nog steeds tussenin, met ons verlangen om gehoord te worden en gerechtigheid te krijgen voor wat ons lang geleden is aangedaan. Daar staan we dan, met ons vlaggetje te zwaaien naar de overheid en de kerk en feitelijk zien geen van beiden ons staan. Want het is een heel stuk makkelijker om simpelweg de andere kant uit te kijken en gewoon te doen of het niet bestaat. De overheid die de indruk geeft te willen luisteren naar onze roep om erkenning, maar niet bereid is om oprechte erkenning te geven en de slachtoffers schadeloos te stellen of op zijn minst te compenseren. Want van oprechte erkenning is pas sprake als je bereid bent om de gevolgen te dragen van je acties.
Ik heb eerder het voorbeeld genoemd van een overheid die bereid is om toe te geven dat zij door rood is gereden, maar pertinent niet bereid is om de boete van haar overtreding te betalen. En tegelijkertijd is het de overheid die dergelijk gedrag wèl van haar burgers verwacht. Rij je letterlijk door rood, dan betaal je ook daadwerkelijk de bekeuring.

Maar in ons kikkerlandje werkt dat toch even anders. Voor de overheid gelden toch andere regels en met name dat de overheid zich het recht toe-eigent om zelf te kunnen bepalen welke spelregels voor de overheid gelden. Dat Kamerleden de overheid oproepen om de slachtoffers van gedwongen afstand tegemoet te komen wil nog niet zeggen dat de overheid voornemens is om dat ook daadwerkelijk te gaan doen.
Waarom niet? Omdat dat geld kost en daar houdt de overheid van ons kruidenierslandje helemaal niet van. Men meet liever met twee maten: een voor het volk en een ander voor de overheid zelf, wanneer het zo uitkomt. Eigen regels, toegepast al naar gelang de autoritaire behoefte.

Waar ik moeite mee heb is de hypocrisie. Als men toch niet van plan is om de portemonnee te trekken, waarom zeggen ze dan niet gewoon:

"Triest verhaal allemaal, wat sneu voor jullie allen en vooral wat jammer dat jullie elkaar zo lang geleden zijn kwijtgeraakt, mede dankzij ons en de heren en dames geestelijken. We vinden het heel erg, echt hoor. Maar ja, het is ook al zolang geleden he. Jullie zijn toch zo goed terechtgekomen, sommigen wat minder, maar over 30-40 jaar heeft toch niemand het er meer over. Dus waar maken jullie je nou toch eigenlijk zo druk om? Een aai over je bol en een dikke knuffel en alles is weer oké, toch?"

Ik verwacht dat dit zo ongeveer het antwoord is dat wij gaan krijgen van de overheid, alle respectabele initiatieven van belangengroepen ten spijt. De kerk doet alsof haar neus bloedt en ook dat zie ik niet snel veranderen. Schaamteloos is het. Zo zit helaas de wereld in elkaar. Het eigenbelang prevaleert. Desnoods door de andere kant uit te kijken en over de ruggen van de betrokkenen.

Beste mensen, ik hoop dat ik met Moederheil.nl mijn kleine steentje weer heb bijgedragen voor dit jaar en wens jullie alvast hele fijne feestdagen en een gezond en vredig 2026 toe. Donaties zijn nog steeds erg welkom en maken het gemakkelijker om de kosten voor de website en initiatieven te dragen. Dus schroom vooral niet en doneer. Heb ❤️ voor Moederheil.nl.

Lucas Verberne

Image by BiZkettE1 on Freepik

Vergiffenis

De koning heeft in Suriname nogmaals excuses aangeboden voor de slavernij en de nazaten om vergiffenis gevraagd.

Ik ben van mening dat de excuses van de koning aan de Surinamers en de vergiffenis waar de koning om vroeg, als een mooi voorbeeld èn precedent kan dienen voor onze zaak. De overheid èn de kerk die ons om vergiffenis vragen, in persoon van de Koning èn de Paus. Dat lijkt me wel wat.

Want waar ligt de scheidslijn? De slavernij was zonder meer verschrikkelijk en dat is zelfs nog maar een understatement. Maar ook gedwongen afstand was, en ìs, mensonterend. Adoptie was en is geen redding. Misschien voor sommigen wel, maar voor de meesten niet.

NOS Nieuws • Gisteren, 21:20
Surinaamse nazaten tot slaaf gemaakten accepteren excuses koning voor slavernijverleden

Nazaten van tot slaaf gemaakten en inheemse gemeenschappen accepteren de excuses van koning Willem-Alexander voor het Nederlandse slavernijverleden. Ook vergeven ze hem. Tijdens het staatsbezoek in Suriname sprak de koning met deze groep.
Na het gesprek achter gesloten deuren benadrukte de Surinaamse president Simons dat Suriname in de nabije toekomst in gesprek wil met Nederland over het zogenoemde herstelprogramma, waar in 2023 66 miljoen euro voor is vrijgemaakt. Simons wil dat Suriname een leidende rol krijgt bij de uitvoering van dit programma.

Het accepteren van de excuses werden uitgesproken door Hesdy Ommen, voorzitter van de Federatie van Para Plantages. "De acceptatie van de excuses en de vergiffenis heb ik namens alle leiders gedaan. En van daaruit moeten wij voortborduren voor het vervolg, dus wat er na de komma die eerder door de premier is gezet, moet gebeuren."
'Besef dat pijn generaties lang doorgaat'
Tijdens het gesprek onderstreepte koning Willem-Alexander nogmaals het belang van de excuses. "We zijn allen nazaten van degenen die betrokken waren. Ik besef dat de pijn generaties lang doorgaat."

Lees het hele artikel op NOS.nl.

Foto: ANP

Nieuwsbrief Binnenlandse Afstand en Adoptie

Editie 1, 26 november 2025
Inhoudsopgave 

anchorErkenning 
anchorPeriode van reflectie over de praktijk en de gevolgen van afstand en adoptie 
anchorGesprekken met getroffenen 
anchorWetgeving 
anchorBronstudies 
anchorVolgende nieuwsbrief 

Erkenning

Op 30 oktober 2025 heeft staatssecretaris Arno Rutte (Justitie en Veiligheid) gesproken met vertegenwoordigers van DNA, ViZ en Bureau Clara Wichmann. In dit gesprek heeft hij uitgesproken begrip te hebben voor de wens om erkenning van het leed dat betrokkenen is aangedaan.
Erkenning is ook een onderwerp binnen de reflectiebijeenkomsten waarover u verderop in deze nieuwsbrief meer leest. De uitkomsten daarvan zijn nog niet bekend, maar kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. De staatssecretaris denkt alvast na over passende woorden van erkenning. Zijn wens is om deze, met zorg geformuleerd, vóór 1 april 2026 uit te spreken.

Met de belangenorganisaties en Bureau Clara Wichmann is afgesproken dat er de komende periode maandelijks overleg plaatsvindt met betrokken ambtenaren. Tijdens deze gesprekken kunnen ontwikkelingen worden gedeeld en kan worden besproken of de denkrichting en woorden van de staatssecretaris aansluiten bij de behoeften van betrokkenen.

De staatssecretaris realiseert zich dat woorden betekenisvol zijn, maar dat behoefte en inhoud per persoon kunnen verschillen. Daarom is het belangrijk dit zorgvuldig te doen.

Periode van reflectie over de praktijk en de gevolgen van afstand en adoptie

In de vorige nieuwsbrief schreven wij dat de ministeries van J&V en VWS, samen met organisaties, beroepsgroepen en instituties die destijds betrokken waren bij afstand en adoptie, kritisch terugkijken op hun eigen rol.

De eerste reflectiebijeenkomsten hebben inmiddels plaatsgevonden. Daarin is naar voren gekomen dat deelnemers erkennen dat door de praktijk van afstand en adoptie veel leed is veroorzaakt en dat zij daaraan hebben bijgedragen.
Hoewel niet alle deelnemers zelf beroepsmatig betrokken waren, zien we bereidheid om stil te staan bij dit verleden en er lessen uit te trekken voor de toekomst.

In februari 2026 willen we een volgende reflectiebijeenkomst organiseren.

Gesprekken met getroffenen

Wij vinden het vanzelfsprekend ook belangrijk om te spreken met degenen die hebben geleden onder de gevolgen van afstand en adoptie, en die deze vaak nog dagelijks ervaren.

Op de uitnodiging in de vorige nieuwsbrief om in gesprek te gaan, hebben wij 20 reacties ontvangen. Iedereen die zich, soms aarzelend of met dubbele gevoelens heeft gemeld, willen wij hartelijk bedanken.

Een deel van hen zet zich al jarenlang in om aandacht te vragen voor de levenslange gevolgen. Voor anderen is nu het moment om hun stem te laten horen.

Met iedereen die zich heeft aangemeld, wordt in ieder geval individueel telefonisch contact opgenomen om te bespreken op welke wijze zij betrokken willen en kunnen worden. Deze gesprekken worden op korte termijn afgerond. De opbrengst daarvan vormt waardevolle input voor vervolgstappen. In de volgende nieuwsbrief informeren wij u hierover verder.

Wetgeving

Vorig jaar is besloten om interlandelijke adoptie af te bouwen. Dat betekent dat de wettelijke regels hierover moeten worden aangepast. Er wordt op dit moment gewerkt aan een wetsvoorstel.

In dit voorstel worden ook regels opgenomen over binnenlandse adoptie, zoals adoptie van afgestanen en van meerderjarigen. Daarnaast wordt de termijn voor herroeping van adoptie aangepast en wordt onder meer een eenvoudiger manier voorgesteld om oorspronkelijke namen terug te krijgen.

De verwachting is dat het wetsvoorstel begin 2026 in consultatie gaat. Dit houdt in dat het voorstel openbaar wordt en dat iedere burger daarop kan reageren.
Omdat wetteksten soms ingewikkeld zijn, organiseren wij bij de start van de consultatiefase een bijeenkomst waarin het wetsvoorstel wordt toegelicht en waarin vragen kunnen worden gesteld. Zodra de datum bekend is, laten wij dit aan u weten.
 
Bronstudies

Tot voor kort waren het rapport Schade door schande, de deelonderzoeken en bronstudies te vinden op de website van de Commissie Onderzoek Binnenlandse Afstand en Adoptie. Sinds 1 oktober 2025 is deze pagina opgeheven, omdat de commissie is opgehouden te bestaan. Alle documenten zijn nu hier te vinden.

Volgende nieuwsbrief

Wij verwachten de volgende nieuwsbrief uit te brengen in februari 2026.
Wij wensen u alvast fijne feestdagen.
 
U ontvangt deze e-mail omdat u zich heeft geabonneerd op berichten van Rijksoverheid op het e-mailadres user@example.com.

Working papers – VJI

Oorspronkelijk gepubliceerd op 22 november 2022

In 2022 zijn de voorlopige onderzoeksresultaten gepubliceerd door het Verweij-Jonker Instituut. Deze resultaten hadden verwerkt moeten worden in het vorige onderzoek naar Binnenlandse Afstand en Adoptie. Zover is het niet gekomen omdat er fouten zijn gemaakt waarbij de privacy van betrokkenen in het geding was. Het resultaat was dat het volledige onderzoek werd stopgezet.
De onderzoeksresultaten zijn interessant genoeg voor mensen die meer willen weten over de achtergrond van de onderzochte tehuizen. De resultaten zijn onderaan deze pagina te vinden.

Working Papers – Verwey-Jonker Instituut

Vandaag verschijnen vijf working papers over binnenlandse afstand en adoptie. Deze working papers zijn de vruchten van het onderzoek waaraan het Verwey-Jonker Instituut in de zomer van 2019 begon en dat in november 2021 voortijdig werd stopgezet.

Het Verwey-Jonker Instituut en het WODC publiceren de working papers om transparant te zijn over de werkzaamheden die zijn verricht en om te laten zien welke informatie de bestudeerde literatuur en de archieven bevatten.

Het Verwey-Jonker Instituut en het WODC zien het als hun wetenschappelijke verantwoordelijkheid om het onderzoeksmateriaal aangaande het literatuur- en archiefonderzoek beschikbaar te stellen.

Dat is in lijn met eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer en de belangengroeperingen.

De working papers zijn het resultaat van archiefonderzoek bij drie opvanghuizen voor ongehuwde moeders van verschillende levensbeschouwelijke achtergrond. Te weten: Ons Tehuis (protestants- christelijk), Tehuis Annette (neutraal) en Moederheil (rooms-katholiek). Ook is er een working paper over toezicht en toezichthouders bij binnenlandse afstand en adoptie tussen 1956 en 1984.

Daarnaast is er een working paper over het krantenonderzoek in de periode van 1956 tot 2021.

Wij hopen dat het beschikbaar stellen van deze working papers kan bijdragen aan het vergroten van de toegankelijkheid van de informatie over binnenlandse afstand en adoptie. We zijn ons er tegelijkertijd van bewust dat de working papers slechts een klein deel van de grotere geschiedenis van afstand en adoptie in Nederland bestrijken. De working papers geven, omdat het onderzoek voortijdig is stopgezet, géén antwoord op de onderzoeksvragen die oorspronkelijk door het WODC waren gesteld.

De working papers zijn gemaakt naar aanleiding van archief- en literatuuronderzoek. Alle materialen van het interview-deel van het oorspronkelijke onderzoek zijn vernietigd: de intakes, de gespreksverslagen, de interviewverslagen en de bijbehorende persoonsgegevens (onder toezicht van KPMG op 7 maart 2022).

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft inmiddels de onderzoekscommissie Afstand en adoptie geïnstalleerd waarvan prof. Micha de Winter voorzitter is geworden.

Bron: Verwey-Jonker Instituut

Op zoek naar mezelf

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Aansprakelijkheid

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Verwachtingen m.b.t. excuses

Overheid

De overheid is momenteel druk bezig om zich een beeld te vormen van onze verwachtingen m.b.t. excuses. Ik vind het op zich al bizar dat wij de overheid moeten gaan vertellen wat voor ons acceptabele excuses zijn. Blijkbaar mankeert het de overheid aan zelfreflectie en inzicht in het leed dat zij mede heeft aangericht. Want laten we wel zijn, de overheid stond hier niet alleen in. Ook de kerk had hier een significante rol in. En met de overheid bedoel ik tevens alle maatschappelijke instituties die ons leed hebben aangedaan, zoals de Kinderbescherming en de FIOM en alle daaraan gelieerde organisaties.

Tijdens de door de overheid georganiseerde zogenaamde “Erkenningstafels” heeft de overheid al een inventarisatie gemaakt van onze wensen/eisen.

Welke verwachtingen heb je? Waaruit bestaan excuses? Wat verwachten we van de overheid en de kerk?

Voor mij bestaan excuses uit:

  • Erkennen en benoemen dat adoptie geen redding is
  • Introspectie: Erkennen dat het eigen handelen onherstelbare schade heeft aangericht
  • Besef dat de schade nooit meer ongedaan gemaakt kan worden
  • Verantwoording nemen voor de eigen rol
  • Ruimhartige individuele schadevergoeding voor het aangerichte leed
  • Kosteloze naamswijziging, juridische en psychische hulp indien gewenst
  • Ongecensureerd vrijgeven van de dossiers via DigiD
  • Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand

Zonder realisatie van al deze punten zijn excuses voor mij niets anders dan holle woorden.

Als je niet bereid bent om de bekeuring te betalen, nadat je door rood bent gereden, dan zijn je excuses niets zeggend.

Toelichting

Erkennen en benoemen dat adoptie geen redding is
Het narratief dat adoptie een redding is klopt niet met de werkelijkheid. Teveel mensen zijn getraumatiseerd als gevolg van hun afstand. De moeders zijn getraumatiseerd doordat hen hun kind is afgenomen.

Introspectie: Erkennen dat het eigen handelen onherstelbare schade heeft aangericht
Het gaat hier om de bewustwording bij de overheid van het feit dat het eigen handelen levenslange trauma’s heeft veroorzaakt.

Besef dat de schade nooit meer ongedaan gemaakt kan worden
De slachtoffers krijgen hun afgenomen jeugd bij de eigen familie nooit meer terug. De band met de biologische familie is onherstelbaar en permanent beschadigd.

Verantwoording nemen voor de eigen rol
Het is belangrijk dat men verantwoording neemt voor de eigen fouten, ook al werd het destijds niet als fout gezien. Het voorbeeld van door rood licht rijden spreekt voor zich. De overheid moet toegeven dat ze fout zat.

Aanvaarding van consequenties en aansprakelijkheid
Als je een fout hebt gemaakt en je hebt oprecht spijt, dan ben je bereid om daar de gevolgen van te dragen. Accepteren van de consequenties en aansprakelijkheid. De bereidheid om de bekeuring te betalen getuigt van oprechte spijt.

Ruimhartige individuele schadevergoeding voor het aangerichte leed
Betaling van de bekeuring. Ik denk hierbij aan een constructie zoals de Schaderegeling Geweld in de Jeugdzorg. Hierbij moet de bereidheid getoond worden om over de hoogte van de vergoeding te praten in het besef dat deze mensen door de overheid onherstelbaar leed is aangedaan en zij hierdoor ernstig zijn getraumatiseerd.

Kosteloze naamswijziging, juridische en psychische hulp indien gewenst
Dit spreekt voor zich lijkt mij.

Ongecensureerd vrijgeven van de dossiers via DigiD
Via DigiD kan men in alle privacy en rust thuis de inhoud van de dossiers raadplegen en zijn de zeer vernederende praktijken bij het Nationaal Archief, zoals het onder toezicht moeten raadplegen van de eigen dossiers, overbodig.

Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand
Er moet een Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand komen, ergens in Nederland, zodat de slachtoffers een plek hebben waar zij hun verlies en leed kunnen verwerken.

Kerk

De kerk laat al jaren niets van zich horen en voelt zich blijkbaar geheel niet verantwoordelijk voor het leed dat zij heeft aangericht. Terwijl het vooral ook de kerk is die zichzelf een spiegel zou moeten voorhouden. 😡

When you’re crazy, you don’t know what’s really true

Persoonlijke ervaringen

Al of niet anoniem verteld door betrokkenen

Somewhere in the back of my mind, I remember my mother talking about a ‘brother’. But I was very young, and the memory is faint. And trying to find out history is a bit harder when you are crazy. And I was a bit crazy for a long time. But I started asking questions, and strange things happened. People got angry at me. People lied to me. And people told me I was wrong.

Still I couldn’t shake the belief. And I had collected a lot of information. But the pieces were like a jigsaw puzzle that didn’t fit. Funny, I wrote to an Aunty, and she wrote a letter back, and in it, she said 3 times “There was no baby.” The first was the words, the second it was underlined, and the third it was underlined, and followed by 3 exclamation marks. This made me more curious than before.

I knew that soon after the war, my mother had been sent away, some said for 12 months. I knew that her home life had been very difficult since the death of her mother 12 years earlier. I knew that she had been in some sort of trouble, I remember my father saying some people helped her with this. Bits and pieces of information everywhere. Then I realised that the photo I had seen so many times since I was a child held a lot of meaning.

There was my mother, on “Bevrijdingsdag”, with a soldier and two friends. Who was the soldier? Why was he there on May 5th? How did he know my mother, and why did they look to be so close? And there were other pieces of information, which I won’t mention here.

So I did DNA tests, but with no result. But that doesn’t mean a lot, because there are many people who haven’t done DNA tests.
The only thing for sure was that somebody with enough DNA to match my mother’s family simply didn’t show up in my matches. But I still kept looking, and asking questions. After a lot of research I found out that the soldier was Polish. A member of the
First Armoured Division. They came through with the Canadians after the Welsh had liberated Den Bosch.

More research, and I realised that not everybody who had to give up a baby went through a formal adoption process. Not every woman who was pregnant went to an institution. But I also realised that, institution or not, the woman was made to feel worthless, ashamed, and probably even a sinner. I am sure that some families went to a lot of trouble to hide the secret and shame of an unwanted child. And there were people who moved sums of money to take care of a situation like this. But with my mother they didn’t manage to hide it very well. People all over town knew about it.

So here I am, still a bit crazy, but still very certain. And I am getting better at research and investigating. And there are people out there who are willing to help. So the search goes on.

Henk Spierings
Australia
October 2025

Ergens in mijn achterhoofd herinner ik me dat mijn moeder het over een ‘broer’ had. Maar ik was heel jong, en de herinnering is vaag. En het is een stuk moeilijker om de geschiedenis te ontdekken als je gek bent. En ik was lange tijd een beetje gek. Maar ik begon vragen te stellen, en er gebeurden vreemde dingen. Mensen werden boos op me. Mensen logen tegen me. En mensen zeiden dat ik het mis had.

Toch kon ik die overtuiging niet loslaten. En ik had een hoop informatie verzameld. Maar de stukjes waren als een legpuzzel die niet paste. Grappig, ik schreef aan een tante, en zij schreef een brief terug, en daarin zei ze drie keer: “Er was geen baby.” De eerste keer waren het de woorden, de tweede keer was het onderstreept, en de derde keer was het onderstreept, gevolgd door drie uitroeptekens. Dit maakte me nieuwsgieriger dan ooit tevoren.

Ik wist dat mijn moeder kort na de oorlog was weggestuurd, sommigen zeiden voor twaalf maanden. Ik wist dat haar thuissituatie erg moeilijk was geweest sinds de dood van haar moeder twaalf jaar eerder. Ik wist dat ze in de problemen zat. Ik herinner me dat mijn vader zei dat sommige mensen haar hiermee hadden geholpen. Overal was informatie te vinden. Toen besefte ik dat de foto die ik zo vaak had gezien sinds ik een kind was, veel betekenis had.

Daar was mijn moeder, op Bevrijdingsdag, met een soldaat en twee vriendinnen. Wie was die soldaat? Waarom was hij daar op 5 mei? Hoe kende hij mijn moeder en waarom leken ze zo close? En er waren nog meer stukjes informatie, die ik hier niet zal noemen.

Dus ik deed DNA-tests, maar zonder resultaat. Maar dat zegt niet veel, want er zijn veel mensen die geen DNA-tests hebben gedaan.
Het enige wat zeker was, was dat iemand met voldoende DNA om bij de familie van mijn moeder te passen, simpelweg niet in mijn matches voorkwam. Maar ik bleef zoeken en vragen stellen. Na veel onderzoek ontdekte ik dat de soldaat Pools was. Een lid van de
Eerste Pantserdivisie. Ze kwamen met de Canadezen mee nadat de Welsh Den Bosch hadden bevrijd.

Na verder onderzoek realiseerde ik me dat niet iedereen die een baby moest afstaan ​​een formele adoptieprocedure doorliep. Niet elke zwangere vrouw ging naar een instelling. Maar ik realiseerde me ook dat, instelling of niet, de vrouw zich waardeloos, beschaamd en waarschijnlijk zelfs een zondaar voelde. Ik weet zeker dat sommige families veel moeite deden om het geheim en de schaamte van een ongewenst kind te verbergen. En er waren mensen die geld overmaakten om zo’n situatie op te lossen. Maar bij mijn moeder lukte het ze niet zo goed om het te verbergen. Mensen in de hele stad wisten ervan.

Dus hier ben ik dan, nog steeds een beetje gek, maar nog steeds heel zeker van mijn zaak. En ik word steeds beter in onderzoek doen. En er zijn mensen die bereid zijn te helpen. Dus de zoektocht gaat door.

Henk Spierings
Australië

Pagina 3 van 27

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén

Translate >>