Categorie: Persoonlijke ervaringen Pagina 1 van 5

Lucas Verberne strijdt al jaren voor kerkelijke excuses

Artikel in Trouw

Kortgeleden werd ik door de krant Trouw benaderd voor een interview m.b.t. kerkelijke excuses. Ik was blij verrast aangezien ik al geruime tijd heb getracht om bewustwording te creëren over de eigen rol van de kerk. In de afgelopen jaren heb ik meerdere pogingen ondernomen om dit te bewerkstelligen bij zowel de Fiom als de kerk. Onder de tag Excuses zijn deze te vinden op deze website.
In 2023 heb ik een Open Brief gestuurd naar de kerk waarop ik een aantal maanden later een afwijzende en vooral zeer onbevredigende reactie ontving. Het besef en vooral de bereidheid om de eigen rol kritisch tegen het licht te houden ontbreekt volledig.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en er zijn nogal wat nieuwe ontwikkelingen geweest sindsdien. Na lang aandringen en veel bloed, zweet en vooral tranen is de overheid met frisse tegenzin akkoord gegaan om, onder voorbehoud, excuses te maken. Maar what about de kerk? Er zijn tot dusver nog geen enkele tekenen van religieuze introspectie zichtbaar, want vooralsnog blijft het oorverdovend stil vanuit de kerk. Hoe diep gaat de religieuze naastenliefde nu werkelijk?

Hieronder het interview met Trouw.

Het is bijzonder om in Trouw te lezen dat De Winter mij heeft geciteerd in het rapport Schade door Schande als anonieme schrijver:

Ik was alweer vergeten dat ik dit als reactie naar de Commissie De Winter heb gestuurd. Het stamt uit mijn artikel over Vergeving van 19 januari 2022.

Compensatie

Ik heb Trouw tevens verteld dat excuses zonder individuele compensatie, door de overheid en de kerk, niets meer zijn dan holle woorden. Als de bereidheid ontbreekt om aansprakelijkheid te accepteren en verantwoording af te leggen, wat zijn excuses dan werkelijk waard?

Als zowel de overheid en de kerk hiertoe bereid zijn, dan accepteer ik graag namens alle belanghebbenden excuses van de overheid en de kerk in persoon van de premier en de paus.

© foto’s: Roger Dohmen Fotografie

Twee gebeurtenissen

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Rouw

Mij wordt wel eens gevraagd hoe het is om geadopteerd te zijn. Ik vind dat eigenlijk een rare vraag. Een vraag als deze geeft mij dan ook een ongemakkelijk gevoel. Waarom? Het voelt stigmatiserend. Het onderstreept de onnatuurlijke band met de mensen die je hebben geadopteerd. Het benadrukt dat je er niet bij mag horen, althans zo voelt het voor mij.

Maar deze vraag is wel te beantwoorden. Het eerste waar ik dan aan denk is dat het geadopteerd zijn voor mij voelt dat mij iets essentieels is afgenomen. Iets dat cruciaal is voor een pasgeboren baby. Voor mij voelt dit dan ook als een groot verlies. Een verlies dat ik als kind en puber heel goed voelde, maar nooit onder woorden kon brengen. En als ik dit al onder woorden probeerde te brengen dan keken mensen mij verwonderd aan of verdwenen simpelweg uit mijn leven. Pas decennia later kon ik het onder woorden brengen en gek genoeg met slechts één woord: rouw.
Rouw beschrijft eigenlijk alles wat ik ervaar in deze geschiedenis. Het vervelende is alleen dat rouw normaalgesproken uit je leven verdwijnt, doordat je het verlies een plekje hebt kunnen geven, maar voor mij werkt dat, met mijn geschiedenis, niet zo. Naarmate ik ouder word, wordt het er helaas niet minder op. Integendeel. Deze rouw blijft hangen en is van permanente aard.

Het gevoel dat je iets essentieels is afgenomen:

  • Je biologische familie
  • De band met je moeder, en vader tijdens de eerste momenten van je leven
  • Je identiteit, je naam en dat je een nieuwe identiteit hebt opgeplakt gekregen
  • Dat je je ontworteld voelt, als een boom die is geënt op een andere stam

Die onherstelbare breuk en vooral de wetenschap dat het nooit meer te herstellen is, en het ontbreken van verantwoordelijkheidsbesef bij de verantwoordelijke partijen, maakt het ingewikkeld.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de eerste paar maanden voor een baby van levensbelang zijn. Het directe en fysieke contact tussen moeder en baby zijn levensbepalend voor de ontwikkeling van het kindje. De moeder’s geur, stem, intonatie, haar fysieke contact zorgen voor een diepe band. Op het moment dat een baby gescheiden wordt bij de geboorte dan gaan er allerlei fysiologische en psychische alarmbellen bij de baby af.

Baby’s ervaren intense biologische stress wanneer ze van hun moeder worden gescheiden. Dit benadrukt een cruciaal neurobiologisch proces waarbij de moeder fungeert als primair ankerpunt voor veiligheid. Dit triggert enorme cortisolpieken en alarmsignalen (hartkloppingen, kortademigheid) als gevolg van evolutionaire aanleg voor overleving. Responsieve zorg is essentieel voor het reguleren van dit systeem en het opbouwen van veerkracht.

De biologie van scheiding

Overlevingsinstinct: Biologisch gezien draait de wereld van een baby om de verzorger (vaak de moeder) als enige bron van veiligheid, warmte en voeding; scheiding triggert een existentiële bedreiging.

Cortisolpiek: De hypothalamus-hypofyse-bijnier-as (HPA-as) wordt geactiveerd, waardoor het lichaam overspoeld wordt met cortisol (het stresshormoon). Dit veroorzaakt snelle stijgingen die dramatisch kunnen zijn, hoewel de specifieke percentages per onderzoek verschillen.

Fysiologisch alarm: Deze piek leidt tot de ‘vecht-of-vlucht’-reactie: een snelle hartslag (tachycardie) en een snelle, oppervlakkige ademhaling (tachypneu) terwijl het zenuwstelsel om hulp schreeuwt.

Waarom het belangrijk is

Hersenontwikkeling: Als deze ernstige stress (toxische stress) niet wordt verzacht door de geruststellende terugkeer van de verzorger, kan dit een negatieve invloed hebben op hersengebieden die betrokken zijn bij geheugen, emotionele regulatie en de immuunfunctie.

Hechting en veerkracht: Elke geruststellende herverbinding na stress herstelt de circuits, waardoor de baby leert dat angst tijdelijk is en de wereld veilig is. Dit bevordert een veilige hechting en een levenslange emotionele gezondheid.

De rol van responsieve zorg

De aanwezigheid van een responsieve verzorger helpt de stressniveaus van de baby terug te brengen naar een normaal niveau. Dit leert de baby dat angst tijdelijk is en de wereld veilig is, waardoor een veilige hechting en een levenslange emotionele gezondheid worden bevorderd.

Consistente, gevoelige zorg is cruciaal om stress te verminderen en een gezonde hersenontwikkeling te ondersteunen, waardoor problemen op de lange termijn als gevolg van vroege blootstelling aan stress worden voorkomen.

Afbeelding en bron: The FarmacyReal

Dankbaar zijn

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Stellingen / Polls

Het is jammer dat veel betrokkenen zich niet of nauwelijks openlijk uitspreken over wat hen destijds is aangedaan. Begrijpelijk is het wel. Ook familieleden die hier iets van vinden uiten zich er zelden over. Terwijl de betrokkenen dagelijks in meer of mindere mate worstelen met hun trauma gebeurt er maatschappelijk gezien maar weinig mee.

Om mensen aan het denken te zetten en de bewustwording te prikkelen en ze te laten beseffen dat wat ze destijds hebben meegemaakt gewoon niet is goed te praten, heb ik een aantal stellingen gemaakt waar ik graag (veel) reacties op hoop te krijgen. De stellingen zijn elk op verschillende momenten gestart, dus je kunt de aantallen niet met elkaar vergelijken.

De hieronder getoonde stellingen geven slechts mijn persoonlijke mening weer. Graag nodig ik je uit om erop te reageren.
Als je je reactie wilt toelichten geef dan een reactie onderaan de pagina.

Lucas

249
1. Inzage dossiers

Afstands-, pleeg- en adoptiedossiers moeten voor betrokkenen volledig en ongecensureerd digitaal toegankelijk worden gemaakt via DigID

 

 

 

04-02-2024

21
2. Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand

Als onderdeel van erkenning voor het aangedane leed dient de de overheid de realisatie van een Nationaal Monument voor de slachtoffers van Gedwongen Afstand te faciliteren, op een passende locatie in Nederland in overleg met betrokken belangengroepen.

28-12-2025

13
3. Formele adoptie pas vanaf 18 jaar

Formele adoptie en wijziging van de biologische naam moeten pas mogelijk zijn vanaf 18 jaar en uitsluitend op verzoek van het kind zelf.
M.a.w. pleegouderschap tot 18 jaar. Daarna is de beslissing aan het kind zelf.

16-01-2026

162
Aangemaakt op
4. Compensatie vs. schadevergoeding of niet?

Klik alleen op de opties die voor jou van belang zijn.

Deze poll is verlopen!

Tijdlijn

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Op zoek naar mezelf

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Verwachtingen m.b.t. excuses

Overheid

De overheid is momenteel druk bezig om zich een beeld te vormen van onze verwachtingen m.b.t. excuses. Ik vind het op zich al bizar dat wij de overheid moeten gaan vertellen wat voor ons acceptabele excuses zijn. Blijkbaar mankeert het de overheid aan zelfreflectie en inzicht in het leed dat zij mede heeft aangericht. Want laten we wel zijn, de overheid stond hier niet alleen in. Ook de kerk had hier een significante rol in. En met de overheid bedoel ik tevens alle maatschappelijke instituties die ons leed hebben aangedaan, zoals de Kinderbescherming en de FIOM en alle daaraan gelieerde organisaties.

Tijdens de door de overheid georganiseerde zogenaamde “Erkenningstafels” heeft de overheid al een inventarisatie gemaakt van onze wensen/eisen.

Welke verwachtingen heb je? Waaruit bestaan excuses? Wat verwachten we van de overheid en de kerk?

Voor mij bestaan excuses uit:

  • Erkennen en benoemen dat adoptie geen redding is
  • Introspectie: Erkennen dat het eigen handelen onherstelbare schade heeft aangericht
  • Besef dat de schade nooit meer ongedaan gemaakt kan worden
  • Verantwoording nemen voor de eigen rol
  • Ruimhartige individuele schadevergoeding voor het aangerichte leed
  • Kosteloze naamswijziging, juridische en psychische hulp indien gewenst
  • Ongecensureerd vrijgeven van de dossiers via DigiD
  • Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand

Zonder realisatie van al deze punten zijn excuses voor mij niets anders dan holle woorden.

Als je niet bereid bent om de bekeuring te betalen, nadat je door rood bent gereden, dan zijn je excuses niets zeggend.

Toelichting

Erkennen en benoemen dat adoptie geen redding is
Het narratief dat adoptie een redding is klopt niet met de werkelijkheid. Teveel mensen zijn getraumatiseerd als gevolg van hun afstand. De moeders zijn getraumatiseerd doordat hen hun kind is afgenomen.

Introspectie: Erkennen dat het eigen handelen onherstelbare schade heeft aangericht
Het gaat hier om de bewustwording bij de overheid van het feit dat het eigen handelen levenslange trauma’s heeft veroorzaakt.

Besef dat de schade nooit meer ongedaan gemaakt kan worden
De slachtoffers krijgen hun afgenomen jeugd bij de eigen familie nooit meer terug. De band met de biologische familie is onherstelbaar en permanent beschadigd.

Verantwoording nemen voor de eigen rol
Het is belangrijk dat men verantwoording neemt voor de eigen fouten, ook al werd het destijds niet als fout gezien. Het voorbeeld van door rood licht rijden spreekt voor zich. De overheid moet toegeven dat ze fout zat.

Aanvaarding van consequenties en aansprakelijkheid
Als je een fout hebt gemaakt en je hebt oprecht spijt, dan ben je bereid om daar de gevolgen van te dragen. Accepteren van de consequenties en aansprakelijkheid. De bereidheid om de bekeuring te betalen getuigt van oprechte spijt.

Ruimhartige individuele schadevergoeding voor het aangerichte leed
Betaling van de bekeuring. Ik denk hierbij aan een constructie zoals de Schaderegeling Geweld in de Jeugdzorg. Hierbij moet de bereidheid getoond worden om over de hoogte van de vergoeding te praten in het besef dat deze mensen door de overheid onherstelbaar leed is aangedaan en zij hierdoor ernstig zijn getraumatiseerd.

Kosteloze naamswijziging, juridische en psychische hulp indien gewenst
Dit spreekt voor zich lijkt mij.

Ongecensureerd vrijgeven van de dossiers via DigiD
Via DigiD kan men in alle privacy en rust thuis de inhoud van de dossiers raadplegen en zijn de zeer vernederende praktijken bij het Nationaal Archief, zoals het onder toezicht moeten raadplegen van de eigen dossiers, overbodig.

Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand
Er moet een Nationaal Monument voor Gedwongen Afstand komen, ergens in Nederland, zodat de slachtoffers een plek hebben waar zij hun verlies en leed kunnen verwerken.

Kerk

De kerk laat al jaren niets van zich horen en voelt zich blijkbaar geheel niet verantwoordelijk voor het leed dat zij heeft aangericht. Terwijl het vooral ook de kerk is die zichzelf een spiegel zou moeten voorhouden. 😡

When you’re crazy, you don’t know what’s really true

Persoonlijke ervaringen

Al of niet anoniem verteld door betrokkenen

Somewhere in the back of my mind, I remember my mother talking about a ‘brother’. But I was very young, and the memory is faint. And trying to find out history is a bit harder when you are crazy. And I was a bit crazy for a long time. But I started asking questions, and strange things happened. People got angry at me. People lied to me. And people told me I was wrong.

Still I couldn’t shake the belief. And I had collected a lot of information. But the pieces were like a jigsaw puzzle that didn’t fit. Funny, I wrote to an Aunty, and she wrote a letter back, and in it, she said 3 times “There was no baby.” The first was the words, the second it was underlined, and the third it was underlined, and followed by 3 exclamation marks. This made me more curious than before.

I knew that soon after the war, my mother had been sent away, some said for 12 months. I knew that her home life had been very difficult since the death of her mother 12 years earlier. I knew that she had been in some sort of trouble, I remember my father saying some people helped her with this. Bits and pieces of information everywhere. Then I realised that the photo I had seen so many times since I was a child held a lot of meaning.

There was my mother, on “Bevrijdingsdag”, with a soldier and two friends. Who was the soldier? Why was he there on May 5th? How did he know my mother, and why did they look to be so close? And there were other pieces of information, which I won’t mention here.

So I did DNA tests, but with no result. But that doesn’t mean a lot, because there are many people who haven’t done DNA tests.
The only thing for sure was that somebody with enough DNA to match my mother’s family simply didn’t show up in my matches. But I still kept looking, and asking questions. After a lot of research I found out that the soldier was Polish. A member of the
First Armoured Division. They came through with the Canadians after the Welsh had liberated Den Bosch.

More research, and I realised that not everybody who had to give up a baby went through a formal adoption process. Not every woman who was pregnant went to an institution. But I also realised that, institution or not, the woman was made to feel worthless, ashamed, and probably even a sinner. I am sure that some families went to a lot of trouble to hide the secret and shame of an unwanted child. And there were people who moved sums of money to take care of a situation like this. But with my mother they didn’t manage to hide it very well. People all over town knew about it.

So here I am, still a bit crazy, but still very certain. And I am getting better at research and investigating. And there are people out there who are willing to help. So the search goes on.

Henk Spierings
Australia
October 2025

Ergens in mijn achterhoofd herinner ik me dat mijn moeder het over een ‘broer’ had. Maar ik was heel jong, en de herinnering is vaag. En het is een stuk moeilijker om de geschiedenis te ontdekken als je gek bent. En ik was lange tijd een beetje gek. Maar ik begon vragen te stellen, en er gebeurden vreemde dingen. Mensen werden boos op me. Mensen logen tegen me. En mensen zeiden dat ik het mis had.

Toch kon ik die overtuiging niet loslaten. En ik had een hoop informatie verzameld. Maar de stukjes waren als een legpuzzel die niet paste. Grappig, ik schreef aan een tante, en zij schreef een brief terug, en daarin zei ze drie keer: “Er was geen baby.” De eerste keer waren het de woorden, de tweede keer was het onderstreept, en de derde keer was het onderstreept, gevolgd door drie uitroeptekens. Dit maakte me nieuwsgieriger dan ooit tevoren.

Ik wist dat mijn moeder kort na de oorlog was weggestuurd, sommigen zeiden voor twaalf maanden. Ik wist dat haar thuissituatie erg moeilijk was geweest sinds de dood van haar moeder twaalf jaar eerder. Ik wist dat ze in de problemen zat. Ik herinner me dat mijn vader zei dat sommige mensen haar hiermee hadden geholpen. Overal was informatie te vinden. Toen besefte ik dat de foto die ik zo vaak had gezien sinds ik een kind was, veel betekenis had.

Daar was mijn moeder, op Bevrijdingsdag, met een soldaat en twee vriendinnen. Wie was die soldaat? Waarom was hij daar op 5 mei? Hoe kende hij mijn moeder en waarom leken ze zo close? En er waren nog meer stukjes informatie, die ik hier niet zal noemen.

Dus ik deed DNA-tests, maar zonder resultaat. Maar dat zegt niet veel, want er zijn veel mensen die geen DNA-tests hebben gedaan.
Het enige wat zeker was, was dat iemand met voldoende DNA om bij de familie van mijn moeder te passen, simpelweg niet in mijn matches voorkwam. Maar ik bleef zoeken en vragen stellen. Na veel onderzoek ontdekte ik dat de soldaat Pools was. Een lid van de
Eerste Pantserdivisie. Ze kwamen met de Canadezen mee nadat de Welsh Den Bosch hadden bevrijd.

Na verder onderzoek realiseerde ik me dat niet iedereen die een baby moest afstaan ​​een formele adoptieprocedure doorliep. Niet elke zwangere vrouw ging naar een instelling. Maar ik realiseerde me ook dat, instelling of niet, de vrouw zich waardeloos, beschaamd en waarschijnlijk zelfs een zondaar voelde. Ik weet zeker dat sommige families veel moeite deden om het geheim en de schaamte van een ongewenst kind te verbergen. En er waren mensen die geld overmaakten om zo’n situatie op te lossen. Maar bij mijn moeder lukte het ze niet zo goed om het te verbergen. Mensen in de hele stad wisten ervan.

Dus hier ben ik dan, nog steeds een beetje gek, maar nog steeds heel zeker van mijn zaak. En ik word steeds beter in onderzoek doen. En er zijn mensen die bereid zijn te helpen. Dus de zoektocht gaat door.

Henk Spierings
Australië

Stigma

Maar al te vaak hoor ik van ervaringsgenoten dat men het als erg prettig ervaart om de eigen ervaringen met elkaar te delen. Dat is ook niet zo vreemd, want hoe fijn is het om het met mensen te delen die werkelijk begrijpen, en voelen, wat onze ervaringen met een mens doen.

Voordat ik in 2018 startte met Moederheil.nl voelde ik me als een roepende in de woestijn. Niemand in mijn directe omgeving begreep waar ik het over had en niemand had iets vergelijkbaars meegemaakt. Aandachttrekkerij en theatraal noemden mijn ouders het. Het gevolg was dat ik me daardoor terugtrok in mijn eigen schulp. Want ik beeldde het mezelf alleen maar in, dacht ik.

Hoe anders bleek de werkelijkheid toen ik besloot om live te gaan met Moederheil.nl en er plotseling ik weet niet hoeveel mensen zich meldden met vergelijkbare ervaringen. Ik wist niet wat me overkwam; het voelde als een warme deken dat ik mensen sprak die écht begrepen waar ik het over had. Voor mij persoonlijk was dit het mooiste moment in mijn leven, om eindelijk gehóórd en begrepen te worden. En vooral het gevoel dat ik er niet alleen voor stond.

Sindsdien is Moederheil.nl alleen maar gegroeid en heb ik mijn ervaringen en opinie met de wereld gedeeld. Mijn echt persoonlijke ervaringen heb ik op deze website alleen voor geregistreerden achter de login en binnen de besloten Facebookgroepen Moederheil/Valkenhorst en Adoptie toegankelijk gemaakt. Waarom? Omdat er hoe dan ook toch een zekere schaamte voor het bastaard zijn bestaat. Onwettig kind zijn heeft, voor mij althans, tot op de dag van vandaag een stigma. Een stigma op mijn ziel. Aan de buitenkant onzichtbaar, maar binnenin is er teveel beschadigd om het gewoon naast me neer te kunnen leggen. Want dàt is wat afgestaan zijn met een mens doet. Niet dat het de schuld was van mijn moeder of van mij, maar de kerk en de maatschappij hadden besloten, dat deze geschiedenis het daglicht niet kon verdragen en dus moest worden weggemoffeld en verzwegen. En als het al aan het licht kwam, dan moest het worden gebagatelliseerd om de schade, en vooral schande, te beperken.

Uitnodiging: Deel jouw verhaal

Toen ik voor het eerst mijn ervaringen publiek maakte, kneep ik hem wel. Wat zou men ervan vinden, misschien zou het heel veel negatieve reacties uitlokken. Was het dit allemaal wel waard? Hoe verrassend waren de reacties: begripvol, empathisch, hartverwarmend en liefdevol. Talloze positieve reacties van mensen die zich eindelijk gehoord voelden en blij waren dat ze hier niet alleen in staan. Ik was met stomheid geslagen en had er spijt van dat ik er zo lang mee heb gewacht. Het voelde als een warme deken.

Ik wil alle betrokkenen dan ook van harte uitnodigen om je eigen verhaal op Moederheil.nl met anderen te delen. Al of niet over Moederheil, besloten, anoniem of publiekelijk, wat je zelf het prettigst vindt. Meer hierover op de volgende pagina.

Je kunt je ervaring ook delen als reactie onderaan een pagina die je aanspreekt. Maak daar vooral gebruik van en ervaar hoe fijn de reacties van andere leden zijn.
Tot slot wil ik iedereen vragen om een foto van jezelf aan je gebruikersprofiel toe te voegen. Dat maakt het meer persoonlijk en toegankelijk.

Lucas

Pagina 1 van 5

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén

Translate >>