Categorie: Kerk

Tot wees gemaakt

Openbaring

Sinds ik begonnen ben met Moederheil.nl, is mij veel duidelijk geworden m.b.t. afstand en adoptie en kan ik dingen in het juiste perspectief plaatsen. Het wordt pas echt begrijpelijk waarom mij, en vele anderen, onrecht en leed is aangedaan wanneer je dit in de juiste tijdsgeest en context plaatst. De rol van de kerk was hierbij alles bepalend.

50 tot 100 jaar geleden ging bijna iedereen naar de kerk en de kerk had een immense macht. Haar wil was wet. De kerkelijke doctrines, afkomstig van het Vaticaan in Rome, werden strikt nageleefd. De kerk bepaalde de sociaal-maatschappelijke norm: alles draaide om het huwelijk en het krijgen van kinderen. De trouwe kerkgangers, waaronder politici en ambtenaren, namen deze religieuze normen en waarden klakkeloos over in de wetgeving.

Ongehuwde zwangere vrouwen pasten niet in het kerkelijke ideaalbeeld van een gezin en voldeden daardoor niet aan de religieuze normen van de kerk. Als gevolg daarvan werden ze buitengesloten en verstoten door de samenleving. De schijn van “naastenliefde” door de kerk ging vaak niet verder dan dat. Vaak werden deze zwangere vrouwen zelfs door hun gelovige families letterlijk de deur gewezen.

Hun buitenechtelijke kinderen werden adopteerbaar nadat ze waren ontdaan van hun “besmette” wortels en vooral hun –afkomst en –identiteit. Nadat het kindje juridisch was geadopteerd kreeg het officieel een andere naam en daarmee was het uitwissen van de eigen identiteit van het kind compleet. Er werd een nieuw sympathiek beeld bij geplaatst: “de moeder kon niet voor haar kindje zorgen”, zoals mijn adoptiemoeder mij altijd vertelde, in plaats van mocht niet voor haar kindje zorgen. Vervolgens werden ze via een bevooroordeeld selectieproces in een “passend” gezin geplaatst: een gezin dat voldeed aan de normen van de kerk en paste bij het milieu van het kind. Kinderen met een “rugzakje” werden in “mindere” milieus geplaatst. De discriminatie druipt er gewoon vanaf.
Op deze manier werden deze door de kerk tot “wees” gemaakten getransformeerd tot identiteitloze, onthechte en ontwortelde adopteerbare kinderen en kon er in de groeiende vraag naar adoptiekinderen worden voorzien. Onthecht, omdat het beleid was dat de baby’s zich niet zouden hechten aan hun verzorgers, met trauma’s tot gevolg. En de biologische ouders? Zij waren niet eens het vermelden waard. Ze verdwenen uit beeld, werden vergeten en moesten vooral zwijgen over de wreedheid die ze was aangedaan.

Volgens de visie van de kerk was dit de enige manier om de “kuisheid” van de samenleving te waarborgen. Uiteraard was deze onzin wreed, maar zelfs vandaag de dag werkt dit nog steeds zo in conservatief religieuze kringen, zoals bijvoorbeeld bij de Jehova’s Getuigen, de Gereformeerde gemeenschap en andere streng gelovige groeperingen. Als je niet aan de religieuze normen voldeed, dan kon je simpelweg vertrekken. Letterlijk.

De parochianen absorbeerden alles wat hen door de kerk werd wijs gemaakt. Ze lieten zich gewillig indoctrineren als makke schapen, zonder zelf kritisch na te denken, en scheidden moeder en kind zonder stil te staan bij de gevolgen, tienduizenden getraumatiseerde mensen in Nederland achterlatend. De overheid speelde een cruciale rol bij het uitvoeren van deze wreedheden. Met de afnemende macht van de kerk nam de overheid het stokje over en zorgde voor de implementatie van de inmiddels maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden van de kerk.

Als primaire initiator van deze doctrines is de kerk verantwoordelijk voor deze visie over wat “juist” is. “Juist”, omdat de kerk de maatschappij vormgaf naar haar eigen maatstaven. De kerk stelde de norm en de samenleving voegde zich daarnaar. Duizenden baby’s in Nederland werden ontdaan van hun familie en identiteit, en zo werden ze “verweesd” door de kerk. Daarom draagt de kerk de voornaamste verantwoordelijkheid voor het leed dat deze mensen is aangedaan, met de overheid volgend op korte afstand.

Dr. Meuleman, 1929
Dr. Meuleman, 1929

Schril contrast

Wat mijn pet te boven gaat is dat de kerk en de gemiddelde kerkganger er blijkbaar geen moeite mee heeft om mensen buiten de maatschappij te plaatsen en tegelijkertijd over barmhartigheid, vergeving en naastenliefde te spreken. En dat men vervolgens braaf naar deze hypocriete tegenstrijdigheden luistert in de kerk en ze ook nog voor waar aanneemt, zonder er zelf eens kritisch over na te denken.

Ik begrijp dan ook werkelijk niet dat men dit, als makke schapen, klakkeloos aanneemt zonder zelf ook maar de onrechtvaardigheid en onmenselijkheid van deze kerkelijke doctrines ter sprake te stellen, want God is toch liefde?
Kan iemand mij uitleggen wat hier liefdevol aan is? Wat is er liefdevol aan het gedwongen scheiden van moeder en kind; het uit elkaar rukken van complete families? Wat is er liefdevol aan het opzadelen van moeder en kind met een levenslang trauma? Het is geen verrassing dat dit alles geheim moest blijven. Simpelweg omdat men allang wist dat dit onmenselijk en niet in de haak was.

In mijn optiek valt dit niet met elkaar te rijmen. Is mensen uitsluiten niet de grondslag/oorzaak van discriminatie? Het gaat misschien te ver om de kerk als bron van discriminatie aan te wijzen, maar het stigmatiseren en uitsluiten van anderen veroorzaakt dit wel. En de kerk draagt dit al eeuwen uit.

Het is dit onrecht waartegen ik strijd. De instituten verantwoordelijk houden die verantwoordelijk zijn voor wat ons is aangedaan. De kerk weet zich al eeuwenlang aan haar verantwoordelijkheid te onttrekken voor het intense leed dat zij wereldwijd veroorzaakt. Ik vind het verbijsterend dat men dit tolereert.

Met dank aan Patricia Wilhelm voor de foto’s betr. Dr Meuleman

Gedwongen Afstand vs. Gedwongen Adoptie

Een hardnekkige misvatting

Er heerst een hardnekkige misvatting bij het publiek en media, zowel in Nederland als in het buitenland, als het gaat over gedwongen adopties in plaats van gedwongen afstand.
Het verschil is veel mensen niet duidelijk. Alsof afstand (relinquishment) en adoptie een en hetzelfde zijn. Het tegendeel is waar.

Het trauma van het kind begint direct na de geboorte, en vaak zelfs al daarvoor, omdat de moeder enorm gestrest is over het feit dat ze haar kind moet afstaan. Haar stress wordt doorgegeven aan haar ongeboren baby. Wat traumatiserend is voor de baby, is het gebrek aan moederliefde, zorg en aandacht. Het kan maanden of zelfs jaren duren voordat het kind wordt geadopteerd. Wat er na de adoptie gebeurt, draagt alleen maar bij aan dit trauma. De baby is dus al getraumatiseerd voordat hij of zij in de handen van zijn of haar nieuwe verzorgers terechtkomt. Zijn of haar leven begint niet pas met de adoptie. Er zijn al maanden of jaren verstreken.

Gedwongen Afstand

Biologische ouders

De biologische moeder zette haar kindje op de wereld en raakte het direct na de geboorte kwijt; het werd van haar afgepakt omdat ze niet was getrouwd.
De moeder was in veel gevallen machteloos tegen de psychische druk waar ze aan onderhevig was om haar kindje te moeten afstaan.
Nadat ze haar baby was kwijtgeraakt moest ze hierover zwijgen. De vader bleef door de verzuilde maatschappij veelal buiten schot.

Voor veel biologische ouders en afstandskinderen leverde de gedwongen scheiding hen een levenslang trauma op.

Feit is dat de kerk het bevooroordeelde beeld in de wereld heeft gezet dat een ongehuwd moederschap onacceptabel is.

Gedwongen Adoptie

Pleeg- en adoptieouders

De adoptieouders werden niet gedwongen om een kind te adopteren. Wel kwam de pastoor geregeld bij getrouwde stellen informeren waar de kinderen bleven.
Dit kon voor kinderloze paren als een druk worden ervaren dat er vooral kinderen moesten komen.

Het afgepakte kindje kwam door kerkelijke-, maatschappelijke- en overheidsbemoeienis terecht bij de pleeg-/adoptieouders.

Er zijn verhalen bekend dat aanzienlijke bedragen werden betaald voor adoptiekinderen. Feitelijk is dit kinderhandel.

In veel gevallen moest erover gezwegen worden.

Feit is dat de kerk voor deze druk verantwoordelijk was.

Afstandskinderen

De term afstandskinderen betreft alle kinderen die werden gescheiden van hun biologische ouders.

Het leven van een afstandskindje is begonnen bij de geboorte en feitelijk bij de conceptie.

Pas nadat het kindje was ontdaan van de eigen roots en identiteit, was het geschikt voor adoptie. Op het moment dat het officieel werd geadopteerd raakte het de eigen identiteit kwijt.

Niet alle kinderen die al of niet gedwongen waren afgestaan werden geadopteerd. Zoals pleegkinderen en de kinderen die volwassen werden in instellingen.

Door recent onderzoek wordt steeds meer bekend over prenataal bewustzijn en hoe dit zich genetisch al heeft ontwikkeld nog voordat het kindje geboren is. De (prenatale) stress van de scheiding van de moeder is bepalend voor de ontwikkeling van het kind. Bij velen heeft zich dit ontwikkeld tot een levenslang trauma.

Geadopteerden

De term geadopteerden betreft een deel van de kinderen die werden gescheiden van hun biologische ouders.

Het leven van een geadopteerde of pleegkind is begonnen bij de geboorte, niet bij de adoptie of pleegplaatsing.

Ontdaan van de roots en voorzien van een nieuwe identiteit begonnen de geadopteerden aan een “nieuw” leven.

De geadopteerden die tevreden zijn met hun adoptie en hebben nog geen idee van het leed dat aan hun adoptie vooraf ging. Het besef komt pas als ze zich verdiepen in hun persoonlijke historie.

Kinderen van de kerk

Tienduizenden vrouwen die bij de nonnen bevielen in het naoorlogse katholiek Vlaanderen werden gedwongen om hun kind af te staan. In de HLN-podcast ‘Kinderen van de Kerk’ vertellen moeders en adoptiekinderen over hun moeilijke zoektocht in een pijnlijk verleden. Productie: The Podcast Planet en HLN.

© HLN

Bekijk hier de trailer

In de Belgische politiek is men al een stap verder dan Nederland v.w.b. een parlementair onderzoek over gedwongen afstand. Zover zijn we hier nog niet. Eerst maar eens het rapport van Micha de Winter afwachten.

Belgische documentaireserie

Tienduizenden ongehuwde, zwangere meisjes zijn decennialang door de kerk gedwongen geweest om hun kind af te staan voor adoptie. Dat blijkt uit de podcast ‘Kinderen van de Kerk’ van Het Laatste Nieuws, waarin moeders en adoptiekinderen getuigen over wat hen is overkomen.

Tienduizenden kinderen verkocht door de Kerk

Tot slot bij de VRT een emotionele getuigenis in de Belgische Kamer over gedwongen adoptie (afstand!), minister Van Tigchelt wil grondig onderzoek. Wat ik hieraan schokkend vind is dat de minister vrijwel direct aangeeft dat het wellicht verjaard is en dat de Kerk hierover verantwoording zal moeten afleggen. Hij vergeet hierbij volledig de rol van de Belgische overheid in deze. Het komt niet eens in hem op dat met name ook de overheid verantwoording heeft af te leggen. Ik vind dit verbijsterend.

Bron: Peter Duisters

De volledige documentaireserie is hieronder te beluisteren.

Reactie Katholieke Kerk n.a.v. Open Brief

In reactie op mijn open brief aan de Katholieke kerk ontving ik eerder deze maand de onderstaande reactie van de voormalig waarnemend Meldpuntfunctionaris van het Meldpunt RKK.

Ik heb een tijdje nagedacht over de inhoud en voordat ik mijn reactie hierover kenbaar maak ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden. Dus laat me dit alsjeblieft weten. Na ingelogd te zijn op deze website kan je je reactie onderaan de pagina geven.

www.moederheil.nl

Dhr. L. Verberne

Geachte heer Verberne, Arnhem, 10 augustus 2023

Op 15 juni jl. heeft het RKK Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag van u een uitgebreide brief ontvangen. Eerder heeft u een open brief gestuurd naar de RK Kerk over wat u als “afstandsbaby” is overkomen. Op uw website Moederheil.nl geeft u treffend aan wat de impact is voor veel ongehuwde moeders en hun kinderen, die volgens de toen geldende normen en waarden van elkaar werden gescheiden. Het is duidelijk dat die impact groot is. Dit werd ook in 2014/2015 in volle hevigheid kenbaar toen afstandsmoeders hiervoor aandacht vroegen. 

Als oud-secretaris van het Voorzittersoverleg van de voorzitters van de Bisschoppenconferentie, de KNR en de slachtofferorganisatie KLOKK ben ik jarenlang nauw betrokken geweest bij het dossier seksueel misbruik. In die tijd, 2013-2018, werd in het Voorzittersoverleg intensief gesproken over hoe slachtoffers van seksueel misbruik en geweld zo goed mogelijk konden worden geholpen. Daarbij stonden de kernbegrippen hulp, erkenning en genoegdoening centraal. 

Toen in 2014 het vraagstuk van de afstandsmoeders ging spelen, werd dat direct een aandachtspunten van het Voorzittersoverleg. Zeker toen het ministerie en de Tweede Kamer hierover door -met name afstandsmoeders- werden bevraagd. De Tweede Kamer heeft de RK Kerk uitgenodigd voor de Rondetafeloverleg over dit onderwerp om een inbreng te leveren (2015).    

Uw brief

Ik begrijp goed hoe u terugkijkt op wat er gebeurde In Moederheil met ongehuwde moeders en hun baby’s. Van de afstandsmoeders hebben we vernomen en gelezen wat dit voor hen heeft betekend. Dit zijn indringende verhalen. Het is duidelijk dat de gedwongen adoptie veel verdriet in uw leven heeft bezorgd. Dat is pijnlijk te lezen. 

In uw brief vraagt u naar mogelijkheden voor erkenning, excuses en compensatie door de Katholieke Kerk. U verwijst naar de Stichting Hulp en Recht, die onvindbaar is op het internet. Dat klopt. Op basis van het advies van de Commissie Deetman (2011) is het Meldpunt seksueel misbruik opgezet. Dit Meldpunt heeft de rol van de eerdergenoemde stichting overgenomen. De Commissie Deetman wilde met het nieuwe Meldpunt de onafhankelijkheid beter borgen. Bij het Meldpunt konden slachtoffers zich melden en een klacht indienen. 

De rechter heeft in 2014 beslist dat de klachtenprocedure op 1 mei 2015 is beëindigd. Op verzoek van de Tweede Kamer is er voor verjaard seksueel misbruik nog een mogelijkheid om een nagekomen melding in te dienen.

Rondetafeloverleg 

Na het Rondetafeloverleg op 10 september 2015, waaraan ook vertegenwoordigers van de RK Kerk hebben deelgenomen, wordt in de Tweede Kamer indringend met het kabinet gesproken over dit onderwerp. Het is duidelijk dat een samenspel van de maatschappelijke normen en waarden (los van kerkelijke gezindte), het ontbreken van wettelijke regels en het beperkte toezicht door de Voogdijraden resp. Raad voor de Kinderbescherming kon leiden tot de grootschalige gedwongen adoptie. 

De Bisschoppenconferentie en de KNR hebben beklemtoond dat tot in de jaren ’50 het in de katholieke vroedvrouwenscholen, kraamklinieken en opvang- en doorgangshuizen de vaste lijn is geweest om moeder en kind bij elkaar te houden. Het gezin staat juist in de katholieke opvoedende benadering centraal. Dit past ook bij de pastorale zorg voor zwakkeren in onze samenleving. 

Prof. dr. J. Bank heeft benadrukt dat de algemeen burgerlijke en christelijke moraal in de eerste helft van de vorige eeuw heeft geleid tot een omslag in denken, resulterend in een negatieve waardering voor ongehuwde moeders. Dit heeft weer geleid tot een algemeen-sociale druk om baby’s van ongehuwde moeders zo snel mogelijk door een gezin te laten adopteren. Met alle gevolgen van dien. Veel RK instellingen hebben zich helaas, tegen beter weten in, geschikt naar de nieuwe gedragslijn. 

Huidige situatie

Op 1 oktober 2022 heeft prof. dr. Micha de Winter de opdracht van de Minister van Rechtsbescherming gekregen om “onderzoek te doen naar binnenlandse afstand en adoptie in de periode 1956-1984”. Naar verwachting zal dit onderzoek in 2024 zijn afgerond. Of de commissie ook aanbevelingen doet m.b.t. de aansprakelijkheid (en genoegdoening) is -volgens de minister- aan de commissie (zie Verslag TK, 16 juni 2022). 

Graag attendeer ik u op de Stichting Verleden in Zicht (www.verledeninzicht.nl). Dat is een in 2021 opgerichte instelling die zich bezighoudt met belangenbehartiging, voorlichting en informatie, borging erfgoed, gegevensverzameling en onderzoek. Mogelijk kunt u zich bij deze stichting aansluiten om erkenning, excuses en compensatie te verkrijgen. 

Indien u met mij wilt doorspreken over deze reactie op uw brief, dan kan dat natuurlijk. Ik ben bereikbaar via (nummer verwijderd omwille van privacy).

Vriendelijke groet.

Naam verwijderd omwille van privacy

Voormalig waarnemend Meldpuntfunctionaris

Open Brief aan de Katholieke Kerk

Update 22 juni 2023: Mijn verzoek ligt inmiddels bij het Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag RKK.

Oorspronkelijk bericht gepost op 14 mei 2023

Naar aanleiding van mijn ontdekking over de compensatieregeling van de Katholieke kerk heb ik de volgende email gestuurd aan de Rooms-Katholieke kerk.

Geachte mevrouw, mijnheer,

Ik heb eerder contact gezocht met het Secretariaat Nederlandse Bisschoppenconferentie m.b.t. mijn onderstaande bericht. Men heeft mij doorverwezen naar uw R.K. Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag. 

Als de uit nood geboren belangenbehartiger en initiatiefnemer van de website Moederheil.nl word ik vrijwel dagelijks geconfronteerd met het verdriet en trauma’s van talloze mensen die, net zoals ik, slachtoffer zijn van gedwongen afstand in de vorige eeuw. Het heeft ons leven op zijn kop gezet en tot op de dag van vandaag heel veel verdriet bezorgd. Verwoeste familiebanden, verzwijgen,  geheimhouding en volstrekte ontkenning van ons verleden, manipulatie van gegevens, adopties waarbij men zwijgt als het graf. Generatieoverschrijdend leed, stigmatisering en trauma tot op de dag van vandaag. Al jaren op zoek naar erkenning en gerechtigheid en al jaren genegeerd, want “we moeten dankbaar zijn dat we zo goed terecht zijn gekomen“. Tot op de dag van vandaag heeft het gros van de Nederlandse bevolking geen idee van welke wreedheid ons is aangedaan, omdat het zo effectief is doodgezwegen. De moeders wier kindjes tegen hun wil en wiens identiteit en complete familie werd afgenomen. Niemand die stilstond bij wat dit soort wreedheden met een mens doet. 

De meesten van ons zijn dermate ernstig getraumatiseerd dat men er zelfs anno 2023 nog niet of nauwelijks over durft te praten. Het gros van deze mensen zit nog diep in zijn of haar schulp. Van de vele tienduizenden slachtoffers in Nederland durven slechts een paar honderd mensen erover te praten en steun bij elkaar te zoeken. Laat staan dat men aan de bel durft te trekken om voor het eigen recht op te komen. Het is een levenslange straf die we uitzitten voor het leed dat ons door anderen is aangedaan. En niemand die zegt: wij waren fout en dat spijt ons oprecht. Al jaren hopen we op formele erkenning en excuses van de Paus, maar dat komt maar niet. Ik ben de 60 inmiddels gepasseerd en de meesten van ons hebben de hoop op enige compassie of compensatie al opgegeven. Zowel van de regering als van de kerk.

Het blijkt een strijd om gerechtigheid te krijgen; het is in ieder geval niet vanzelfsprekend. Het is dan ook bitter als blijkt dat het vrijwel onmogelijk is om de juiste kanalen te vinden om enige compassie te vinden bij de verantwoordelijke partijen in deze. Zoals bij de Katholieke Kerk. Vroeger was ik een trouw kerkganger, totdat ik oud genoeg was om te beseffen wat mij is aangedaan en wie daarvoor verantwoordelijk waren. De tegenstrijdigheid van dingen zeggen en dingen doen.

De pastoor predikte over barmhartigheid en naastenliefde, maar waar was de barmhartigheid en naastenliefde voor mijn destijds ongehuwde moeder, mijn vader, mijn familie en mij?

Ik moest desondanks “dankbaar” zijn. Sindsdien ben ik van mijn geloof gevallen. 

Ik wil graag informeren naar de mogelijkheden voor erkenning, excuses en compensatie door de Katholieke kerk. Het verbaast mij dat hier vrijwel geen enkele informatie over te vinden is. Op internet is uw Stichting Hulp en Recht onvindbaar. Met veel pijn en moeite heb ik een internet adres gevonden van uw stichting (www.hulp-en-recht.nl), maar deze blijkt niet te werken, noch het bijbehorende emailadres. Ook zijn nergens contactgegevens van deze stichting te vinden. Laat staan een vermelding over hoe men een beroep op compensatie kan doen. Alles wijst erop dat deze stichting niet meer bestaat. 

Bron: https://www.rkkerk.nl/wp-content/uploads/2016/08/2010_nr4_4-5.pdf

Wel heb ik inmiddels informatie gevonden dat in 2017 werd aangekondigd dat er door de kerk een bedrag van 5 miljoen euro beschikbaar werd gesteld voor een fonds ter ondersteuning van slachtoffers van de gedwongen afstand en heeft het bisdom Roermond in 2020 aangekondigd dat er een bedrag van 1,4 miljoen euro beschikbaar werd gesteld. Daarnaast heb ik kunnen vinden dat uw Stichting voor hulp en rechtvaardigheid tot dusver slechts iets meer dan 200 aanvragen voor compensatie heeft ontvangen. Dit verbaast mij niet aangezien u vrijwel onvindbaar bent. 
Met 6,4 miljoen in kas zou het de kerk sieren als men de slachtoffers ook daadwerkelijk in de gelegenheid stelt om een beroep te doen op deze compensatieregeling. Maar zonder website of online formulier wordt dat erg lastig, zo niet onmogelijk. Wellicht beseft u het niet, maar er zijn ruim 28.000 directe slachtoffers in Nederland. Met een klein rekensommetje kom ik dan op nog geen €230 per persoon. Dat lijkt mij wel uitzonderlijk mager voor het levenslange leed en de verwoeste familiebanden die ons zijn aangedaan. 

Tot slot ben ik op zoek naar de brief van de Nederlandse Katholieke Kerk aan voormalig minister Sander Dekker van Rechtsbescherming, waarin excuses worden aangeboden voor haar rol in de gedwongen afstand van kinderen van ongehuwde moeders. Het siert de kerk dat men excuses heeft aangeboden aan de minister, maar waarom niet aan de betrokken mensen zelf? Of op zijn minst aan de belangenorganisaties? U heeft toch een verantwoording af te leggen aan de mensen die getraumatiseerd en beschadigd zijn voor het leven? En niet aan de minister? Of zie ik dat verkeerd?

Graag verneem ik van u wat de mogelijkheden zijn voor de 28.000 directe slachtoffers en een veelvoud daarvan aan indirecte slachtoffers om een beroep te doen op erkenning, excuses en de compensatieregeling. 

Namens de vele tienduizenden slachtoffers zie ik met belangstelling uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Lucas Verberne
www.moederheil.nl

Lees de reactie van de Katholieke Kerk

Beschermd: De Zwarte Bladzijde

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Pagina 3 van 3

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén

Translate >>