Categorie: Rapporten Pagina 1 van 3

Working papers – VJI

Oorspronkelijk gepubliceerd op 22 november 2022

In 2022 zijn de voorlopige onderzoeksresultaten gepubliceerd door het Verweij-Jonker Instituut. Deze resultaten hadden verwerkt moeten worden in het vorige onderzoek naar Binnenlandse Afstand en Adoptie. Zover is het niet gekomen omdat er fouten zijn gemaakt waarbij de privacy van betrokkenen in het geding was. Het resultaat was dat het volledige onderzoek werd stopgezet.
De onderzoeksresultaten zijn interessant genoeg voor mensen die meer willen weten over de achtergrond van de onderzochte tehuizen. De resultaten zijn onderaan deze pagina te vinden.

Working Papers – Verwey-Jonker Instituut

Vandaag verschijnen vijf working papers over binnenlandse afstand en adoptie. Deze working papers zijn de vruchten van het onderzoek waaraan het Verwey-Jonker Instituut in de zomer van 2019 begon en dat in november 2021 voortijdig werd stopgezet.

Het Verwey-Jonker Instituut en het WODC publiceren de working papers om transparant te zijn over de werkzaamheden die zijn verricht en om te laten zien welke informatie de bestudeerde literatuur en de archieven bevatten.

Het Verwey-Jonker Instituut en het WODC zien het als hun wetenschappelijke verantwoordelijkheid om het onderzoeksmateriaal aangaande het literatuur- en archiefonderzoek beschikbaar te stellen.

Dat is in lijn met eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer en de belangengroeperingen.

De working papers zijn het resultaat van archiefonderzoek bij drie opvanghuizen voor ongehuwde moeders van verschillende levensbeschouwelijke achtergrond. Te weten: Ons Tehuis (protestants- christelijk), Tehuis Annette (neutraal) en Moederheil (rooms-katholiek). Ook is er een working paper over toezicht en toezichthouders bij binnenlandse afstand en adoptie tussen 1956 en 1984.

Daarnaast is er een working paper over het krantenonderzoek in de periode van 1956 tot 2021.

Wij hopen dat het beschikbaar stellen van deze working papers kan bijdragen aan het vergroten van de toegankelijkheid van de informatie over binnenlandse afstand en adoptie. We zijn ons er tegelijkertijd van bewust dat de working papers slechts een klein deel van de grotere geschiedenis van afstand en adoptie in Nederland bestrijken. De working papers geven, omdat het onderzoek voortijdig is stopgezet, géén antwoord op de onderzoeksvragen die oorspronkelijk door het WODC waren gesteld.

De working papers zijn gemaakt naar aanleiding van archief- en literatuuronderzoek. Alle materialen van het interview-deel van het oorspronkelijke onderzoek zijn vernietigd: de intakes, de gespreksverslagen, de interviewverslagen en de bijbehorende persoonsgegevens (onder toezicht van KPMG op 7 maart 2022).

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft inmiddels de onderzoekscommissie Afstand en adoptie geïnstalleerd waarvan prof. Micha de Winter voorzitter is geworden.

Bron: Verwey-Jonker Instituut

Beslisnota

Voortgang rapport Commissie onderzoek Binnenlandse Afstand en Adoptie

Verantwoordelijkheidsbesef

Ik verbaas mij al jaren over het feit dat zowel het de Katholieke Kerk als de Nederlandse Staat volstrekt ontbreekt aan verantwoordelijkheidsbesef en verantwoordelijkheidsgevoel.

Een afstandsmoeder vroeg zich af: Hoe zou de Dikke van Dale deze praktijken verwoorden? Ik besloot om de kern van deze vraag voor te leggen aan het (niet feilloze) moderne orakel van deze tijd: ChatGPT.

Het antwoord is verrassend en wellicht dat wij als belanghebbenden hiermee onze zaak hier juridisch verder mee kunnen onderbouwen. Tot slot bevat het antwoord zelfs een concept speech voor de premier. Ha!




Veel schadezaken worden juridisch afgewezen wegens verjaring. De staat beroept zich erop dat, volgens de wetgeving van toen, bepaalde handelingen niet als onrechtmatig werden beschouwd, of dat bewijs ontbreekt. Hoe kan het dan dat de slavernij niet verjaard bleek en de overheid daar wel excuses voor heeft aangeboden, net zoals men excuses aanbood voor de genocide door het Nederlandse leger in Rawagede (Indie), terwijl ook dit lang geleden is?































Doorgesneden banden

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Verjaard

Na het verschijnen van de Rapport Binnenlandse Afstand en Adoptie en het Rapport Erkenningsmaatregelen rijst de vraag over hoe nu verder.

Na de rechterlijke uitspraak dat het allemaal is verjaard (mbt de zaak van afstandsmoeder Trudy Scheele) en de overheid niet aansprakelijk is, geeft het de overheid de luxe positie om simpelweg achterover te gaan leunen en helemaal niets te doen. Ze zijn tenslotte niet aansprakelijk. En De Winter heeft geen aanbevelingen gedaan. Da’s makkelijk. Dus alles wat de overheid gaat doen, zal men trachten uit te leggen als een gunst. Puur uit “medeleven”. Dus als er überhaupt iets gaat gebeuren, dan mogen we onze handjes dichtknijpen. Ook de kerk heeft zijn handen er vanaf getrokken en doet al jaren of zijn neus bloedt.

Ik heb ooit een vergelijking gemaakt tussen de daders van gedwongen afstand en de daders van de Tweede Wereldoorlog. Ik vertelde dit de FIOM met het idee dat een organisatie als FIOM er destijds mede voor heeft gezorgd dat wij van onze moeders werden gescheiden (dader) en wij anno nu aangewezen zijn op diezelfde dader die als specialist ons van informatie kan voorzien m.b.t. ons verleden. Ik denk dan met name aan de Kapo’s, de kampbewaarders uit de concentratiekampen, die nu als vertrouwenspersoon werkzaam zijn. Want ja, tenslotte weten ze wel waar ze over praten. Hetzelfde geldt voor de RvdK. Ze zijn de specialist. Maar ja, het is verjaard, he? Overheid blij, wij: not so much.

Excuses, schadevergoeding aanbieden voor iets waar je, aldus de rechter, “niet voor aansprakelijk bent”? Ik verwacht inmiddels niets meer van de overheid, de FIOM, de Raad voor de Kinderbescherming, de Katholieke kerk, de gemeenten en alle andere instanties die er verder allemaal bij betrokken waren, maar niet aansprakelijk (meer) zijn.

Het heeft ons decennia gekost om ons trauma te verwerken en velen voelen nog dagelijks de pijn. Eindelijk zijn we zover dat we het durven bespreken met anderen, terwijl velen van ons nog in hun schulp van schaamte zitten en het definitief hebben weggestopt uit hun geheugen. Het is dan bitter om te moeten horen dat het is verjaard. Daarmee moeten we het dan maar doen. Het onrecht dat ons bewust is aangedaan door derden. Slik maar door die bittere pil, want er is niemand die zich hiervoor verantwoordelijk voelt. Ze wijzen allemaal naar de ander en dan ben je plotseling gewoon te laat. Had je maar eerder aan de bel moeten trekken! Terwijl we nog midden in ons trauma en verdriet zaten en nog helemaal niet aan gerechtigheid dachten. Laat staan excuses of compensatie.

Ik zie het niet gebeuren dat er iets gaat verbeteren als wij geen vuist maken. En vooral dat laatste is in mijn optiek een groot probleem. Zolang wij allen, vanuit ons eigen trauma, begrijpelijkerwijs gefocust blijven op ons eigen trauma en verlies in plaats van ons gezamenlijke belang, dan gaan we het niet redden. Ons gezamenlijke belang dat we met één stem krachtig moeten laten horen naar de overheid èn de kerk. Alle belangenbehartigers en zoveel mogelijk betrokkenen tezamen met één stem.

Ik heb het al vaker gezegd, met tienduizenden betrokkenen en familieleden demonstreren op het Malieveld in Den Haag. Maar het is geen sinecure om die eensgezindheid voor elkaar te krijgen. De interlandelijken hebben ook al eens een poging gedaan en toen kwamen er slechts enkele tientallen opdagen. Daar maak je geen vuist mee. Zie maar eens tienduizend 55+-ers met familieleden naar het Malieveld te krijgen.

Hoe nu verder? Ik denk dat wij zoveel als mogelijk de publiciteit moeten zoeken met onze ervaringen, misstanden en alles wat we maar te vertellen hebben.

Lucas

Het Rapport

Het rapport van de Commissie Binnenlandse Afstand en Adoptie o.l.v. Micha de Winter

Een eerste indruk

Na het zien van de uitzending van het programma Nieuwsuur van de NPO naar aanleiding van de publicatie van het rapport en nog zonder het rapport gelezen te hebben, ben ik verbijsterd over de reactie van Micha de Winter. Het gesprek begint vanaf minuut 32:28.

De Winter wordt gevraagd waarom er geen concrete aanbeveling ten gunste van de betrokkenen in de eindconclusie staat en De Winter begint over opname van deze geschiedenis in de Canon van Nederland en over voorlichting over het gebruik van het condoom aan jongeren. Het toevoegen aan de Canon is een idee dat ik na de start van de Commissie als bijzaak heb geopperd, gezien het belang van deze historie die niet vergeten mag worden. Maar het is een bijzaak en geen doel op zich.

Dit onderzoek gaat niet over het belang van de huidige generatie jongeren, educatie is een vervolgstap, maar om de generaties die dit leed is aangedaan in de vorige eeuw. Jeroen Wollaars gaf dit specifiek aan, maar De Winter blijft terugkomen op deze bijzaak die volstrekt geen prioriteit heeft voor de betrokkenen. Alsof De Winter de kern van het onderzoek volledig uit het oog heeft verloren. Ik was verbijsterd. Ook Jeroen Wollaars was met stomheid geslagen en brak het gesprek om wille van de tijd noodgedwongen af.

Het gaat erom dat geïdentificeerd wordt wie de verantwoordelijken waren en dat deze instanties hun verantwoordelijkheid nemen en rechtzetten wat zij zelf hebben ontwricht.

Het rapport

Mijn eerste indruk van het rapport is dat het zorgvuldig is samengesteld en een gedetailleerde historische weergave geeft van de maatschappelijke ontwikkelingen. Er zijn echter ook een aantal belangrijke zaken die naar mijn idee ontbreken.

  • De rol van de kerk en met name de religieuze invloed ervan. Ik mis een onderbouwing van het christelijke dogma dat het huwelijk en dus het getrouwde gezin, de hoeksteen is van de samenleving. Dit beeld, deze visie is het christelijke fundament dat de basis vormt van het beeld dat ongehuwde moeders, bij wijze van spreken, het daglicht niet waard waren. Met alle stigma’s, uitsluiting, discriminatie en trauma’s tot gevolg. Dit religieuze dogma is in mijn optiek de oorzaak van alle ellende die ons is overkomen.
  • Ik begrijp dat de commissie tot doel had om een neutrale historische inventarisatie te geven van onze geschiedenis en niet zozeer welke organisaties/instanties de gedwongen scheiding van moeder en kind mogelijk maakten. Ik mis dan ook een gedetailleerd overzicht van de betrokken instanties en de rol die zij destijds vervulden. Het ontbreken hiervan benadrukt de neutraliteit van de commissie, maar is niet in het belang van de betrokkenen.
  • Het zal ongetwijfeld een bewuste keuze zijn geweest van de commissie om de belangen van de betrokkenen buiten beschouwing te laten, omdat dat geen onderdeel uitmaakte van de opdracht tot dit onderzoek.
  • Vanuit het hiervoor genoemde perspectief mis ik dan ook piëteit en empathie voor de betrokkenen. Geen enkel punt uit de lijst met, vaak door betrokkenen genoemde, zaken die voor ons van belang zijn heeft de commissie aanbevolen in dit rapport. Dit rapport heeft de historie beschreven van de generatie van toen en komt met geen enkele aanbeveling om het leed voor deze generatie te verzachten. De commissie legt hierdoor bewust het initiatief bij de minister; zo van doe ermee wat je wilt, of niet.
  • Wel komt de commissie met een advies voor de huidige generatie jongeren, dat er betere seksuele voorlichting moet komen en dat deze geschiedenis moet worden opgenomen in de Canon van Nederland. Da’s leuk, maar wat hebben wij, de betrokkenen die dit leed moeten dragen tot onze dood, daar nu aan? Het laat zien dat ondanks onze feedback, onze verhalen, onze pijn en verdriet, die wij allen hebben bijgedragen aan dit onderzoek, in de verwachting dat de commissie onze argumenten zou meenemen in haar advies aan de minister, geheel naast zich neer heeft gelegd.

Ik voel me dan ook bekocht en misleid. De overheid en de kerk komen er opnieuw mee weg. Geen enkele aanbeveling waar wij iets aan hebben. Opnieuw staan we in de kou. Ik heb inmiddels geen verwachting meer dat wij serieus worden genomen en dat de verantwoordelijke partijen daadwerkelijk hun verantwoording gaan nemen.
Als we geluk hebben zal men een poging doen om ons leed af te kopen met een paar duizend Euro. En dan mogen we onze handen dichtknijpen, maar daarmee is ons leed, wat mij betreft, niet recht gezet.

Nederland staat internationaal gezien altijd vooraan met het vermanende vingertje om andere landen te vertellen wat ze fout doen en hoe het wel moet. Maar de overheid is niet in staat tot introspectie en om zelf het boetekleed aan te trekken. Hetzelfde geldt voor de Katholieke kerk.
Schande! Ik heb er gewoon geen woorden voor.

1900 ontbrekende baby’s

Oorspronkelijk gepost op 

In de loop der jaren heb ik een aantal interessante gegevens weten te verzamelen. Helaas beschik ik niet over broninformatie en kan ik de gegevens dus niet verifiëren. Maar ik vind deze informatie niettemin belangrijk genoeg om met jullie te delen, want het roept bij mij een aantal vragen op.

Cijfers

In de periode 1956 – 1984 vonden er zo’n 5000 geboorten plaats in Moederheil. In totaal, over de gehele periode, gemiddeld 178 per jaar, ofwel nog geen 15 per maand. Dit betreft alle geboorten van de reguliere kraamkliniek inclusief de “onechte” baby’s. Tevens geldt dat het hierbij ook om meerdere geboorten van een en dezelfde moeder kan gaan. Dus het aantal vrouwen is lager dan het aantal geboorten.

Het is mij vooralsnog onbekend hoeveel procent van deze 5000 geboorten ongetrouwde moeders waren. Van deze 5000 baby’s is een klein deel overleden in het kraambed. Ook is nog onbekend hoeveel van deze baby’s van ongetrouwde moeders stierven door vroegkinderlijk trauma als gevolg van een gebrek aan moederliefde en -zorg. 

Sterftecijfer als gevolg van vroegkinderlijk trauma

Het overgrote deel betrof geboorten van gehuwde vrouwen. Dus voornamelijk kinderen van gehuwde vrouwen die opgroeiden bij de eigen ouders of familie.
In totaal zijn er in de genoemde periode zo’n 600 kinderen vanuit Moederheil/Valkenhorst geadopteerd. Dat zijn er over de gehele periode genomen gemiddeld zo’n 21-22 per jaar, ofwel nog geen 2 per maand. De exacte aantallen varieerden per jaar. Om een idee te geven: in 1962 zijn er 24 ongehuwde moeders bevallen in Moederheil.

Als René Spitz op een sterftecijfer komt van 37,3% door vroegkinderlijk trauma, oftewel ruim een derde, dan is het des te interessanter om te weten hoeveel kinderen in dezelfde periode zijn afgestaan in Moederheil.
Op basis van de cijfers van Spitz, betekent dat dat het aantal van 600 adopties grofweg het resterende (overlevende?) deel is van het totaal aantal afgestane kinderen. Dat is dus ruwweg 2/3. Voor het gemak heb ik even geen rekening gehouden met de kinderen die wel werden afgestaan, maar nooit geadopteerd, want daar heb ik geen cijfers van.

Als 600 dus 2/3 is en de percentages van Spitz vergelijkbaar zijn met die van Moederheil, dan betekent dit dat er zo’n 300 (!) kinderen in dezelfde periode òf nooit zijn geadopteerd en/of zijn overleden in Moederheil!
Er zitten natuurlijk wel een aantal onzekere factoren in mijn aannames, maar al zouden het er 100 zijn, dan nog is dat een schrikbarend hoog aantal. Rijst de vraag, wat is er met deze kinderen gebeurd en waar zijn de rapporten die deze cijfers kunnen staven? En waar zijn ze begraven, want ongedoopte kinderen werden niet begraven in gewijde grond (lees de religieuze hypocrisie).

Hoe hoog was het sterftecijfer als gevolg van vroegkinderlijk trauma in heel Nederland? Ook 37,3%?

Uit de gepubliceerde onderzoeksresultaten van het Verweij-Jonker Instituut (VJI) valt op te maken dat FIOM over 2500(!) Moederheil dossiers beschikt. Dit omvat de periode van Moederheil vanaf 1956-1972. Meer informatie betreffende het VJI-onderzoek is hier te lezen.

Ik vraag me af in hoeverre zich dit verhoudt tot het totaal aantal geboorten van 5000. Het is namelijk de helft! De periode van de FIOM dossiers is minder ruim dan de periode van de 5000 geboorten, dus de kans dat het aantal toeneemt wanneer we de volledige periode bekijken (tot en met 1984) is groot. En hoe verhoudt zich dit tot het eerder genoemde aantal adopties van 600 in de periode 1956 – 1984?

Als Fiom 2500 Moederheil dossiers heeft en er waren 600 adopties in de genoemde periode, waar zijn dan de ontbrekende afgestane 1900 baby’s gebleven? Hoeveel kinderen zijn in andere instellingen, hoeveel binnen de eigen families geplaatst en hoeveel zijn ervan overleden?

Broodnodig onderzoek

Het is zo belangrijk dat hier grondig onderzoek naar gedaan wordt, zodat concrete cijfers boven komen drijven, waar gefundeerde conclusies uit getrokken kunnen worden.

Inzage dossiers

De AVG

In (te) veel gevallen verhinderd de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de privacywet, volledige inzage in de persoonlijke dossiers zoals het afstands- en adoptiedossier, maar ook voogdijgegevens, rechtbankstukken, etc.
Instanties zoals Fiom, Raad voor de Kinderbescherming, gemeenten en ook archieven hebben elk hun eigen interpretatie van wat wel en niet kan binnen de AVG-wetgeving. Zo geven de Fiom alsook de RvdK een gecensureerde kopie aan betrokkenen, en bij het Nationaal Archief kan men alleen het dossier inzien en weigert men om een kopie te verstrekken. Het staat zelfs niet toe dat men foto’s maakt van documenten. Alleen is toegestaan dat men delen overschrijft(!). Dat is niet erg toegankelijk, zeker als het een dik dossier betreft.
Zo wordt de AVG als excuus gebruikt om informatie ontoegankelijk te maken voor de mensen die deze informatie hun leven lang al is onthouden en die voor de gemiddelde Nederlander gewoon vrij toegankelijk is. Behalve dus voor de mensen die zijn afgestaan.

249
1. Inzage dossiers

Afstands-, pleeg- en adoptiedossiers moeten voor betrokkenen volledig en ongecensureerd digitaal toegankelijk worden gemaakt via DigID

 

 

 

Voor betrokkenen is deze willekeur onverteerbaar. En zolang dit niet is opgelost ben ik er geen voorstander van dat de dossiers worden opgeslagen bij het Nationaal Archief. Want op die manier worden onze dossiers nog minder toegankelijk dan ze al waren. Op zich is het Nationaal Archief een uitgelezen plek voor opslag van de dossiers, maar dan moeten ze wèl volledig toegankelijk, inclusief het verkrijgen van een kopie, zijn voor de mensen die het betreft.

Het is bizar dat derden bepalen wat je mag lezen in een dossier dat over jezelf gaat. Je kan wel een medisch dossier opvragen van jezelf bij de huisarts, maar een ongecensureerde kopie van het afstands- en adoptiedossier is niet mogelijk.

DigiD

Ik ben er voorstander van dat men het gehele dossier ongefilterd kan inzien via DigiD. De benodigde beveiligde infrastructuur bestaat al en de archieven en instellingen kunnen daar mooi bij aansluiten. Online en gewoon in de vertrouwde omgeving thuis kan men dan de persoonlijke informatie inzien.

Ik heb hierover contact gehad met Fiom en men geeft aan dat onderzoekers alleen toegang krijgen tot gedepersonaliseerde dossiers. Fiom heeft geen plannen om zich binnen afzienbare tijd aan te sluiten bij DigiD.

Nazorg

Een ander belangrijk punt hierbij is dat een archivaris bij een archief nìet gekwalificeerd is om mensen bij te staan bij het lezen van hun dossier. Maar al te vaak is de inhoud van een dossier te heftig om dit zonder vorm van ondersteuning vrij te laten inzien.
Let wel: ondersteuning, niet betutteling of bepalen wat men wel of niet te lezen krijgt. Dat is aan de betrokkene zelf om te bepalen. Maar beschikbare nazorg is hierbij van nut.

Image by kues1 on Freepik

Het Grote Sprookjesboek

Ach ja, de kerk. Naar mate de jaren verstrijken wordt mij steeds meer duidelijk wat de rol van de kerk is geweest in de geschiedenis. Van rots in de branding voor hen die stuurloos waren tot manipulatief instituut met als doel om het plebs onder de duim te houden.

Ooit werkte ik in de Bible belt en mijn christelijke collega’s waren er vol van. Het bizarre was dat mij zelfs tijdens de sollicitatie werd gevraagd of ik gelovig was. Alsof dat een criterium is om je werk goed te kunnen doen. De indoctrinatie droop ervan af. Ik vroeg een collega of hij in God geloofde en vanzelfsprekend bevestigde hij dat. Ik vertelde hem dat ik niet gereformeerd, maar katholiek ben opgevoed en zo leerde dat God de enige ware was. Hij beaamde dat volmondig. En dat ik mij op een gegeven moment in mijn leven begon af te vragen hoe het dan zat met al die andere goden. “Welke goden?” vroeg hij.
Ik vroeg hem hoe het dan kan dat andere religies met elk hun eigen god of goden en miljarden volgers er ook van overtuigd zijn dat hùn god de enige ware is. Als er maar één gelijk heeft, welke religies hebben het dan bij het verkeerde eind? En hoe kom je daar dan achter? Wie heeft er gelijk? De religie met de meeste aanhangers? Of de religie van de plek waar je wieg heeft gestaan? De verbazing op zijn gezicht sprak boekdelen. Hij was sprakeloos.

Ik was verbaasd over hoe iemand, gedurende zijn hele leven, simpelweg als kuddedier achter de menigte aan kon lopen zonder zich ooit eens af te vragen hoe het nou werkelijk in elkaar zit. Dat iemand zich nooit heeft afgevraagd of die dikke religieuze pil niet gewoon een Groot Sprookjesboek is, gebaseerd op mythes, legendes en gebeurtenissen in een regio die zich grotendeels beperkte tot het Midden-Oosten, uit een ver verleden die voor de mensen van destijds volstrekt onverklaarbaar waren en er dus wel sprake moest zijn van goddelijke interventie, want dan hoefde men zich verder niet meer af te vragen hoe of wat. Met andere woorden, zo werd de natuurlijke menselijke nieuwsgierigheid op die manier weloverwogen, berekenend en sluw de kop in gedrukt en ging men weer over tot de orde van de dag.
Ook vroeg ik deze collega als God liefde is, hoe het dan kan dat er door de hele geschiedenis heen gemoord, geplunderd, verbrand, geroofd, verkracht, misbruikt en “gezuiverd” wordt in de naam van God? Want God is toch liefde? Is dit naastenliefde? Je had zijn gezicht moeten zien. Daar had ie nog nooit over nagedacht.

Ik kan het niet bevatten dat mensen dit soort praktijken tolereren en gewoon wegkijken en doen alsof er niets aan de hand is. Het ergste vind ik nog dat men niet eens overweegt om de kerk hiervoor aansprakelijk te stellen. Sterker nog, we hebben het zelfs zo ver laten komen dat de katholieke kerk een eigen autoriteit is met eigen jurisprudentie en zelfs een eigen staat vormt tussen de naties in de wereld en simpelweg haar eigen gang kan gaan. En niemand die zich hier druk over maakt. Stel je eens voor als alle andere religies dezelfde status zouden krijgen!
Het gevolg hiervan is dat religie ervoor gezorgd heeft dat er wereldwijd miljoenen mensen, wellicht zelfs miljarden, slachtoffer zijn van de misstanden en praktijken die onder religieuze vlag zijn uitgevoerd. Talloze getraumatiseerden die aan hun lot worden overgelaten, omdat geen overheid, geen mens zijn of haar vingers durft te branden aan het vervolgen van dit verknipte instituut. Dus kiest men voor de weg van de minste weerstand, verzwijgt men de misstanden en laat men de getraumatiseerden maar aan hun lot over.

De schokkende misstanden die gerapporteerd werden in de diverse onderzoeken die in het recente verleden zijn uitgevoerd zijn nooit aanleiding geweest om er ook daadwerkelijk iets mee te doen en te zorgen dat dit nooit meer gebeurt in de toekomst. Niemand die verantwoording neemt en bereid is om de gevolgen te dragen van de zaken die onder hun verantwoordelijkheid hebben plaatsgevonden. Noch de kerk, noch de overheid. Ze kijken gewoon de andere kant uit en niemand die zich er nog druk over maakt. Het is toch al zolang geleden. Het is interessant om het te bestuderen en je te verbazen over het gebrek aan rechtvaardigheid en grenzeloze hypocrisie. Religies met hun Grote Sprookjesboek….

We gaan weer gewoon verder met ons leven…

Lucas

Rapportages

Alleen voor leden

Om deze pagina te kunnen zien moet je eerst zijn ingelogd. Deze pagina is uitsluitend toegankelijk voor leden. Om verder te gaan moet je je geregistreerd hebben voor deze website.

Nieuwe aanmelding?

Registreer je eenmalig op de pagina Registratie.

Al geregistreerd?

Als je je al eens eerder geregistreerd hebt log dan in via de pagina Inloggen.
Het is NIET MOGELIJK om in te loggen met Facebook- of inloggegevens van andere websites.
Let op! Als je driemaal foutief inlogt dan wordt je aanmelding tijdelijk geblokkeerd. Je kunt het dan een dag later opnieuw proberen. 

Verschil tussen Registreren en Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Stel je wachtwoord opnieuw in.

Vragen?

Neem contact met me op.

Acceptatie voorwaarden

Door je te registreren, in te loggen op deze website of deze website te bezoeken accepteer je de voorwaarden gesteld in het protocol.

Pagina 1 van 3

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén

Translate >>